+40 726.135.952
consulting@hartconsulting.eu

Siguranta la locul de munca: de ce sa ne pese?

Postat de la 03 Mar, 2014 in categoria Personalitate, Selectie
siguranta la munca

Ati trecut vreodata pe langa cladirile moderne de birouri sau pe strada pe langa vreun panou publicitar suspendat si v-ati oprit uimiti la vederea unui alpinist utilitar fara casca de protectie sau sumar legat? Ati trecut pe langa vreun santier in lucru unde muncitorii se plimba pe schele, la inaltime, fara nicio protectie, ca si cum ar face o promenada pe o alee linistita?

Ati fost vreodata in trafic in situatia de a exclama, in urma unei interactiuni cu un alt autovehicul, privat sau apartinand transportului public, „bine ca am scapat!”?

Sau ati fost vreodata uluit pana la tacere de comportamentele celorlalti participanti la trafic, impulsive, nepredictibile si inclinate catre risc?

Soferi care fac slalom printre celelalte masini, cu viteza mult peste cea permisa, schimbari de banda intempestive, fara a utiliza semnalul, ca si cum aceasta regula este pentru altii, trecerea pietonilor pe rosu, printre masini, autobuze care preseaza pana la apropierea milimetrica de o alta masina, taximetristi care confunda carosabilul cu pista de curse… Acesta este, din pacate, un peisaj urban pe care il vedem prea des…

Legatura dintre personalitate si siguranta la locul de munca este un subiect indelung studiat de psihologii organizationali. Sunt multe cercetari care dovedesc ca anumiti factori de personalitate determina anumite comportamente care predispun catre riscuri si accidente la locul de munca.

Poate v-ati intrebat de ce in aceleasi conditii de munca, cu aceleasi echipamente, cu acelasi training si chiar cu aceeasi experienta, unii oameni produc accidente, chiar cu impact dramatic asupra propriei vieti si a altora, iar altii nu? Care este „reteta” care duce catre aceste situatii dramatice? In orice domeniu ne vom uita (constructii, aviatie, transport rutier) statisticile arata un adevar incontestabil: factorul uman este de cele mai multe ori la originea accidentelor.

Exista  o anumita constelatie de factori de personalitate (iritabilitate, impulsivitate, apetit pentru risc, siguranta de sine excesiva, aroganta, nevoia de stimulare, de varietate, capacitatea scazuta de a isi mentine atentia concentrata etc.) care conduc catre o conduita ce predispune la riscuri si accidente. Daca ati putea prezice potentialul unei persoane catre accidente, riscuri, ati alege sa stiti acest lucru ca baza decizionala in selectie si in dezvoltare?

Un focus puternic catre zona de siguranta la locul de munca trebuie este justificat si prin faptul ca aceasta are un impact semnificativ asupra reputatiei si profitabilitatii unei companii. Cate accidente de munca nu au fost intens mediatizate de mass-media, iar imaginea companiei respective fiind serios sifonata?

Ce pot face in acest context organizatiile care au angajati pentru care siguranta la locul de munca este critica (de exemplu, firme de transport, de productie, depozite etc.)?

Printre strategiile care pot ajuta companiile sa ia decizii intelepte, cu impact pozitiv asupra ratei de incidente si accidente se numara: folosirea unor instrumente psihologice validate de screening in selectie, pentru a avea angajati cu un profil adecvat din punct de vedere al sigurantei. Selectia corecta, pe criterii adecvate, este primul instrument prin care organizatiile pot controla rata incidentelor si a accidentelor de munca, precum si toate consecintele negative ale acestora legate de calitate, reputatie, financiare si umane.

O alta strategie ar fi evaluarea cu instrumente psihologice a angajatilor existenti si oferirea de feedback de dezvoltare, cu scopul de a ridica nivelul de constientizare individuala asupra factorilor de risc comportamentali. Aceasta evaluare pentru a avea impact maxim in preventia accidentelor poate da nastere unor programe de instruire, dezvoltare si coaching.

Totodata, este esentiala constientizarea echipei manageriale asupra faptului ca relatia pe care o au supervizorii cu oamenii din subordine influenteaza motivatia, implicarea acestora de a face progrese in privinta dezvoltarii proprii in ceea ce priveste conduita de siguranta.

Nu este suficient doar sa existe reguli, proceduri de lucru, nu mai este suficient ca acestea sa fie comunicate corect, nu mai este suficient sa existe cursuri tehnice care sa echipeze angajatii cu abilitati si cunostinte necesare pentru a performa corect si in siguranta job-ul, nu mai este suficient sa existe echipamente de protectie, utilaje si instrumente de lucru verificate si adecvate. Trebuie construita si asimilata o cultura organizationala orientata catre siguranta si securitatea la locul de munca.

Lasa un comentariu

Comentariu:
(all fields required)

  • Consultantul tau 
  • Prof. Dr. Robert Hogan – The truth about leadership

     

  • Prof. Dr. Robert Hogan – Personality and the Fate of Organizations

     

  • Robert Hogan on the Importance of Humility in Leaders

     

  • The Incident — How Do You Derail?

  • Prof. Dr. Robert Hogan on Personality Psychology, the Bright Side, and the Dark Side

     

     

  • Stereotipuri si perceptii sociale


  • Leadership masculin vs. feminin

  • Tu socializezi cu Hart?

    Facebook Hart Consulting Twitter Hart Consulting LinkedIn Hart Consulting YouTube Hart Consulting
© 2012 Hart Consulting. Termeni si conditii | Sitemap
by Craft Interactive
Tu socializezi cu Hart?
Facebook Hart Consulting Twitter Hart Consulting LinkedIn Hart Consulting YouTube Hart Consulting