021 310 54 57
consulting@hart.ro

13 idei pentru echilibru in business

11 Noi 2013

1. Firesc in evolutie 

In orice echipa, mai mare sau mai mica, in orice business, mai amplu sau mai restrans sunt etape succesive prin care sistemul trece. Literatura vorbeste despre o serie de etape prin care o echipa sau o organizatie trece (modelul Tuckma): formarea – furtuna – normarea – perfomarea. Abia in ultima etapa echilibrul apare, etapa in care membrii incep sa functioneze ca un tot, eficient si in sincron, acceptandu-se si valorificand diferentele si aportul fiecaruia. Insa, fiecare etapa premergatoare performarii este esentiala in evolutie.

2. Echilibrul intre valorile angajatilor si cultura  companiei

Ati lucrat intr-o companie in care sa simtiti ca nu va potriviti, ca nu faceti „click” cu nimeni si cu nimic din ce se intampla acolo? Ei bine, daca raspunsul este unul afirmativ, inseamna ca pe undeva valorile, credintele si preferintele personale nu se potriveau cu cele ale companiei. Acum, ganditi-va la o astfel de realitate multiplicata. Este de la sine inteles ca nu putem vorbi de echilibru, de eficienta sau performanta. Este critic pentru a putea avea in concret echilibru, eficienta, performanta si satisfactie sa selectam oameni care se potrivesc cu cultura pe care dorim sa o stabilim si sa o perpetuam in organizatie. Altfel, asistam la un efect de domino. Ganditi-va cum ar fi sa incercam sa angajam un om care a lucrat si performat intr-o organizatie structurata, inalt proceduralizata, cu aversiune fata de risc, conservatoare la... Google... Nu ar fi un mariaj tocmai reusit probabil...

3. Stilul de leadership aliniat la nevoile organizatiei

Liderii eficienti, care asigura performanta pe termen lung si angajament, sunt cei care:

  • Actioneaza cu integritate 
  • Trateaza oamenii cu respect 
  • Comunica eficient 
  • Iau decizii corecte 
  • Isi asuma responsabilitatea pentru greselile lor
  • Stabilesc standarde inalte si o viziune

Totodata, este esential ca stilul de leadership sa fie aliniat cu nevoile organizatiei pe termen scurt si lung. Dincolo de acest nucleu de comportamente, este necesar pentru a atinge performanta si a avea un business echilibrat sa avem liderii potriviti in etapa potrivita. Daca este vorba de un start-up sau de o companie aflata intr-o etapa de re-organizare, este lesne de inteles ca avem nevoie de un anumit profil, diferit de cel necesar pentru o companie aflata intr-o etapa de platou.

4. Echilibrul intre rolurile in echipa

Multiple cercetari asupra echipelor si afacerilor performante arata ca trebuie sa existe o proportie echilibrata a distributiilor rolurilor informale in interiorul sistemului. O echipa care produce impact pozitiv in business trebuie sa aiba oameni concentrati pe rezultate, dar si oameni concentrati pe relasii, pe armonie, suportivi si comunicativi, pragmatici, orientati spre executie, dar si inovatori, creativi, precum si persoane preocupate de procese, ordine si structura.

5. La fel sau diferiti: echilibrul intre valorile membrilor in cadrul echipei

O echipa in care sunt prea putine valori comune, in care membrii nu cred in aceleasi lucruri, este o echipa fara o identitate puternica si care nu va naviga mult timp impreuna. si viceversa este insa valabila. Unde sunt prea multe elemente comune, putem asista la un fenomen de „group think” , cu efecte nocive deopotriva.

6. Pericolul accentuarii punctelor forte  

Increderea In fortele proprii, asertivitatea, energia, abilitatea de a stabili o agenda de lucru cu standarde ridicate, amibitia si dorinta de succes sunt ingrediente importante pentru un lider. Insa, modul in care aceste trasaturi sunt percepute de membrii echipei va face diferenta intre ce va ramane in memoria unei companii ca fiind un lider bun sau unul slab, toxic.

Din anii 80 incoace, se vorbeste intens in mediul organizational de factorii comportamentali deraianti (leadership derialments) mai ales la varful companiilor. Sa ne imaginam, spre exemplu, increderea in fortele proprii ca si element pozitiv si important pentru un lider. Cand aceasta se transforma in aroganta, narcisim efectele sunt nocive. Iar cand aceste tendinte comportamentale exagerate sunt necontrolate, consecintele asupra eficientei si echilibrului in business sunt de-a dreptul catastrofale.

7. Diversitate in unitate

Dovezile din business spun ca echipele de manageri care conduc afaceri profitabile si sanatoase sunt formate din femei si barbati. De ce oare? O posibila explicatie rezida in diferentele de profil de personalitate si valori intre femei si barbati aflati in pozitii de conducere. Intr-un studiu realizat in Romania de catre psihologii de la HART Consulting cu instrumentele Hogan se remarca faptul ca femeile in pozitii de conducere tind sa se framante mai mult, sa isi faca mai multe griji, insa sa fie deoportiva mai deschise catre a recepta feedback-ul si a pune in aplicare actiunile de dezvoltare. Ele tind sa fie mai auto-critice, dar au standarde mai inalte de performanta. Tind sa fie mai putin sigure pe sine, mai anxioase social, mai putin agresive si dominante social, dar si mai colaborative si sunt mai orientate spre a implementa, avand o abordare mai pragmatica cand rezolva probleme decat barbatii in pozitii similare.

Femeile-lider se implica mai mult in actiuni de ajutor social, sunt senzitive la probleme personale ale angajatilor, mai mult decat barbatii-lider. Ele sunt mai atente la imaginea companiei, la calitate si isi bazeaza deciziile pe intuitie si sentimente, creeaza  un mediu de lucru in care oamenii se simt bine si atmosfera placuta este un element important, in timp ce barbatii tind sa se concentreze mai mult pe profit si eficienta. Iata, deci, cum impreuna diversitatea poate conduce la echilibru in business si eficienta.

8. Termen scurt sau termen lung

Un business eficient este cel care se concentreaza atat pe ce trebuie sa faca aici si acum pentru a supravietui si a isi atinge obiectivele, dar si pe termen lung pentru a putea face fata si peste 2-3 ani intr-un context economic volatil, competitiv si in continua miscare.

Daca o companie se va concentra prea mult pe inovatie si strategii pentru viitorul indepartat si va ignora executia aici si acum este posibil sa piarda din vedere ziua de azi sau cea de maine. Daca focusul este excesiv pe imediat este foarte posibil sa ramana cu zece pasi in urma competitiei.

9. Portofoliu de clienti: uriasul cu picioare de lut

Echilibrul intr-un business este dat si de portofoliul de clienti. Sunt organizatii care se bucura ca au reusit un contract mare cu un client sau altul, nesocotind ca este esential sa avem un portofoliu echilibrat. Un client care reprezinta mai mult de o treime din cifra de afaceri nu este neaparat doar un motiv de bucurie. Pe termen mediu sau lung, acesta poate reprezenta amenitarea pentru acel business. Ce se va intampla cu afacerea daca acel client dispare sau isi reduce semnificativ aportul in business-ul nostru?

10. Inovatie si continuitate: hero or zero?

Cazuri celebre in industria high tech, Nokia, Apple, ne tin atentia in presa de business sau in scolile de MBA… Unele sunt inca povesti de succes, altele... istorie. De cele mai multe ori, in spatele unui business care esueaza este o anecdota care se leaga de inertie, de focusul precar pe inovatie. Este util sa nu reinventam roata, insa la fel de sanatos sa pastram un ochi vigilent pe oportunitati si pe nevoi inca neacoperite ale clientilor.

11. Product centric sau client centric

Pentru a ne atinge obiectivele de business, este important sa acordam o atentie speciala si componentei de comunicare si marketing. Nu mai este suficient sa comunicam calitatile produsului si beneficiile pe care acesta le aduce, ci este vital sa intelegem nevoile clientului si sa venim cu solutii individualizate si personalizate pe acele nevoi. Nu exista un panaceu in business, fiecare client are nevoie de o solutie care sa raspunda la nevoile organizatiei respective.

12. Explozie in expansiune versus crestere organica

Cred ca pentru a avea echilibru si eficienta in business nu trebuie sa ardem etape. O evolutie normala, o crestere organica, bine fundamentata si sustinuta este mult mai de dorit decat o explozie in expansiune, cand lucrurile pot scapa de sub control, cand anumite procese interne din organizatie nu mai pot fi sustinute din lipsa de resurse sufiecinte sau de o carenta in strategie.

13. Idee versus implementare

In mediul economic actual sa ai o idee buna nu mai este suficient. Este important sa ai o idee, dar si sa fii suficient de abil, de perspicace si de pragmatic incat sa o pui primul in practica. Cu cat petreci mai mult timp in analizarea si testarea ideii, cu atat risti mai mult sa descoperi ca deja competitorii tai au implementat o idee similara si au succes pentru ca au fost primii de pe piata care au facut lucrul respectiv.

Madalina Balan
Managing Partner
HART Consulting

Un material publicat in Revista Cariere

  • 13 idei pentru echilibru in business - HART Consulting
Testimoniale
(Roxana Tronaru, BRD - Groupe Societe Generale)
Am lucrat cu echipa de la Hart Consulting pentru dezvoltarea unor exercitii de tip joc de rol - parte integranta din Centrele de Evaluare din cadrul BRD GSG. Consultantii au fost inca de la inceput foarte receptivi la nevoile noastre, am construit impreuna structura proiectului si am comunicat eficient pe tot parcursul acestuia. In cadrul sesiunilor de follow-up, specialistii de la Hart au
(Magdalena Vrajitoru, RBS Romania)
Am elaborat si desfasurat cu HART Consulting mai multe centre de evaluare si dezvoltare intre anii 2007 si 2008. Obiectivele acestor proiecte au fost: Evaluarea competentelor manageriale pentru angajatii din banci si retail. Selectia pentru avansarea in cariera. HART Consulting utilizeaza diferite exercitii personalizate, adaptate fiecarui profil de competente. HART a efectuat trainingul
(Mircea Vlastean, Henkel Romania)
Cursul iti deschide perspectiva cunoasterii proprii in sensul in care te provoaca sa faci lucruri noi sau intr-un mod diferit, te invata sa stii sa asculti pentru a-l intelege pe celalalt. Te ajuta sa structurezi etapele de coaching si sa-l provoci pe celalalt sa plece cu un rezultat, dar si cu pasii pe care trebuie sa ii urmeze pentru a-si atinge obiectivul in timpul dorit. Mircea Vlastean,
Tu socializezi cu Hart?
Facebook Hart Consulting Twitter Hart Consulting LinkedIn Hart Consulting YouTube Hart Consulting