021 310 54 57
consulting@hart.ro

5 bune practici in conceperea si organizarea unui centru de evaluare

08 Mai 2013

Am avut acum cateva saptamani un seminar de Tehnici de recrutare si selectie cu un grup de manageri dintr-o mare corporatie. Ambitiosi, siguri pe sine, dornici sa invete cum pot atrage si retine oameni cu care sa atinga rezultatele inalte pe care si le propusesera, deschisi la informatii si noutati. Am ajuns in cadrul cursului la una dintre metodele de selectie cele mai eficiente si anume Assessment Center-ul. I-am intrebat daca stiu despre originea assessment center-ului si daca au fost vreodata implicati in asa ceva, fie in calitate de evaluatori, observatori sau evaluati. O parte mica dintre ei a raspuns ca da, au fost implicati ca evaluatori. Am fost curioasa sa stiu cum li s-a parut experienta si cum i-a ajutat, ce metode au folosit, cum au legat probele de competente, cum au facut observatiile, notarile, evaluarile.

Raspunsul lor mi-a amintit de cel al altor manageri, de business, nu de HR, din alte companii, din alte domenii de activitate. Multe din exercitiile pe care mi le-au povestit ca le utilizau erau unele pe care le foloseam si eu cu ani si ani in urma in cadrul unor sesiuni de team building… Prezentarile si role play-urile propuse participantilor se derulau intr-un mediu cu variabile prea putin controlate. Unii participanti deveneau parteneri de rol pentru ceilalti sau asistau la prezentarile celor dinainte. I-am intrebat ce dezavantaje vad ei, acum ca si manageri evaluatori la acest mod de a derula exercitiile unui centru de evaluare si si-au raspuns imediat singuri: lipsa consistentei interne a probelor, efectul invatarii pana cand ultimul participanti ajungea sa isi sustina prezentarea, lipsa de consistenta in evaluare, prezenta efectului de contrast, de halo, lipsa legaturii intre acele comportamente pe care probele le scoteau in evidenta si indicatorii comportamentali care compuneau competentele care ar fi trebuit fi urmarite etc.

Din ceva ce li se parea foarte simplu, sa observe oamenii in diferite interactiuni, dintr-o data Assessement Center-ul parea o metodologie mult mai complicata, mai sofisticata, mai riguroasa, dar si mult mai predictiva.

Asadar, va reamintesc 5 bune practici in conceperea si organizarea unui centru de evaluare:

  • Definiti riguros ceea ce doriti sa masurati (Stabiliti un set de comportamente relevante pentru succesul in respectivul post; Stabiliti legatura clara intre comportamente si competente utilizand o scala de evaluare bine definita)
  • Stabiliti un set de exercitii/probe/metode de evaluare care sa permita punerea in evidenta a acelor comportamente 
  • Fiecare competenta este important sa fie evaluata prin cel putin doua metode distincte pentru a spori obiectivitatea si acuratetea masurarii
  • Antrenati evaluatorii inainte de a intra in centrul de evaluare pentru a avea aceeasi intelegere asupra tuturor probelor, competentelor si manierei de evaluare
  • Derulati la finalul zilei de assessment center sesiunea de debrief intre evaluatori pentru a armoniza notele si a avea concluziile finale.

Madalina Balan,
Managing Partner
HART Consulting

  • 5 bune practici in conceperea si organizarea unui centru de evaluare - HART Consulting
Testimoniale
(Mircea Vlastean, Henkel Romania)
Cursul iti deschide perspectiva cunoasterii proprii in sensul in care te provoaca sa faci lucruri noi sau intr-un mod diferit, te invata sa stii sa asculti pentru a-l intelege pe celalalt. Te ajuta sa structurezi etapele de coaching si sa-l provoci pe celalalt sa plece cu un rezultat, dar si cu pasii pe care trebuie sa ii urmeze pentru a-si atinge obiectivul in timpul dorit. Mircea Vlastean,
(Roxana Tronaru, BRD - Groupe Societe Generale)
Am lucrat cu echipa de la Hart Consulting pentru dezvoltarea unor exercitii de tip joc de rol - parte integranta din Centrele de Evaluare din cadrul BRD GSG. Consultantii au fost inca de la inceput foarte receptivi la nevoile noastre, am construit impreuna structura proiectului si am comunicat eficient pe tot parcursul acestuia. In cadrul sesiunilor de follow-up, specialistii de la Hart au
(Magdalena Vrajitoru, RBS Romania)
Am elaborat si desfasurat cu HART Consulting mai multe centre de evaluare si dezvoltare intre anii 2007 si 2008. Obiectivele acestor proiecte au fost: Evaluarea competentelor manageriale pentru angajatii din banci si retail. Selectia pentru avansarea in cariera. HART Consulting utilizeaza diferite exercitii personalizate, adaptate fiecarui profil de competente. HART a efectuat trainingul
Tu socializezi cu Hart?
Facebook Hart Consulting Twitter Hart Consulting LinkedIn Hart Consulting YouTube Hart Consulting