021 310 54 57
consulting@hart.ro

Antreprenorul: nascut sau facut?

21 Oct 2013

Odata cu situatia economica speciala pe care o traim de cativa ani incoace, am ascultat din ce in ce mai multe povesti cu oameni care se hotarasc, de buna voie sau siliti de realitate, sa imbratiseze antreprenoriatul. La o scara mai mica sau mai mare. Unii mi-au povestit ca, in sfarsit, s-au hotarat sa „fuga” de contextul restrictiv, presant si totusi mai securizant al multinationalelor si sa caute calea unei afaceri pe cont propriu, cei mai multi reintorcandu-se la o pasiune neimplinita mai veche, la un vis pastrat in sertar pentru mai multi ani. Altii spun ca mereu au stiut ca nu vor lucra ca angajati nicio zi si au pornit pe drumul anevoios, dar si antrenant al antreprenoriatului inca de timpuriu.

Indiferent care a fost imboldul, m-am intrebat daca exista o „gena” psihologica a antreprenorilor sau este o abilitate pe care oricine o poate invata. Ce ii diferentiaza pe cei care au spirit antreprenorial si construiesc un business de cei care contribuie la indeplinirea viziunii antreprenorilor?

In ultimii sapte ani, am avut privilegiul sa discut cu sute de oameni, angajati, manageri, CEO, antreprenori pe marginea propriilor profile Hogan de personalitate. Am ascultat povesti de viata izvorate si dezvoltate din credinte si valori personale, unele de succes altele cu hopuri, determinate de comportamentele si abilitatile fiecaruia, de punctele sale forte si de „franele” adanc inradacinate in fiecare.

Am cautat si am citit mai multe studii din literatura psihologica internationala si am remarcat ca exista o convergenta interesanta de puncte de vedere care coincide cu observatiile mele empirice din practica de evaluare si consultanta de peste 10 ani.

Cum arata portretul robot al omului cu spirit antreprenorial:

  • Vede mereu oportunitati acolo unde altii vad frane si obstacole
  • Isi asuma riscuri si ia decizii curajoase
  • Gaseste mereu solutii inovatoare la probleme si cu impact pozitiv in afacere 
  • Actioneaza cu ideea de rezultate pe termen lung 
  • Are o mare naturalete in a-si crea relatii variate si strategice
  • Este determinat, are initiative, leadership si ii mobilizeaza si pe altii spre actiune

In termeni de profil de personalitate Hogan, ceea ce este distinctiv la oamenii care imbratiseaza calea antreprenoriatului este o configuratie speciala de trasaturi, mai pronuntate decat la ceilalti:

  • Sociabilitate ridicata: au o usurinta in a initia contacte sociale, in a crea retele sociale pe care sa le fructifice. 
  • Ambitie / Dominanta sociala: au o energie peste nivelul mediu, au un spirit de initiativa pronuntat, au usurinta in a-i „trage” pe ceilalti dupa sine si a-i mobiliza spre actiune.
  • Prudenta scazuta: au un apetit pentru riscuri mai mare decat ceilalti, sunt flexibili si actioneaza rapid, sesizand oportunitati. 
  • Curiozitate intelectuala / Creativitate: au interese variate, sunt curiosi si deschisi sa rezolve creativ problemele cu care se confrunta, vad imaginea de ansamblu si aduc usor solutii inedite, au o nevoie pronuntata de provocare in viata lor.

In termeni de profil de factori motivatori, valori si preferinte, antreprenorii sunt ghidati de anumiti driveri:

  • Putere ridicata: dorinta de a face o diferenta, de a avea success, de a avea impact si influenta; sunt cei care vor lua decizii congruente cu viziunea lor extrem de ambitioasa si vor fi hotarati sa puna in practica visul lor. Cei din jur, ii pot percepe ca fiind uneori duri, orientati excesiv pe competitivitate si succes, neobositi si mereu dornici sa fie cu cativa pasi inaintea competitiei. 
  • Afiliere ridicata: dorinta de a avea relatii variate, de a fi in contact cu altii, de a se conecta. 
  • Securitatea scazuta: motivatia de a-si asuma riscuri.
  • Orientare spre comert ridicata: concentrarea spre a obtine profit.

Un exemplu celebru de antreprenor: Steve Jobs
Gordon (Gordy) Curphy, intr-una dintre lucrarile sale despre Steve Jobs, il descrie ca avand urmatoarea configuratie a scalelor in profilul de personalitate Hogan (Hogan Personality Inventory): echilibru emotional scazut, ambitie ridicata, sociabilitate moderata, senzitivitate interpersonala scazuta, prudenta scazuta, curiozitate intelectuala ridicata si scor mare la stil de invatare.

Curphy s-a bazat in realizarea profilului lui Steve Jobs pe caracteristicile acestuia: Steve era extrem de impulsiv si spontan, nu a urmat reguli, a vrut mereu sa fie primul, sa deschida noi drumuri, sa inoveze, era un perfectionist, dar si un caracter dificil.

Un antreprenor special si un business angel imi spunea acum un an ca nu exista sa te gandesti daca vrei sa devii antreprenor sau nu. Credea cu tarie, din experienta sa de lucru cu alti antreprenori, ca acest lucru se simte din prima si nu lasa loc la indoieli. Cred ca avea dreptate. As nuanta numai cu faptul ca unii ajung la acesta concluzie mai devreme, altii mai tarziu, dupa ce au parcurs anumite experiente care nu au fost multumitoare si aducatoare de succese.

Madalina Balan
Managing Partner
HART Consulting

Material publicat in Manager Express 

 

  • Antreprenorul: nascut sau facut? - HART Consulting
Testimoniale
(Roxana Tronaru, BRD - Groupe Societe Generale)
Am lucrat cu echipa de la Hart Consulting pentru dezvoltarea unor exercitii de tip joc de rol - parte integranta din Centrele de Evaluare din cadrul BRD GSG. Consultantii au fost inca de la inceput foarte receptivi la nevoile noastre, am construit impreuna structura proiectului si am comunicat eficient pe tot parcursul acestuia. In cadrul sesiunilor de follow-up, specialistii de la Hart au
(Mircea Vlastean, Henkel Romania)
Cursul iti deschide perspectiva cunoasterii proprii in sensul in care te provoaca sa faci lucruri noi sau intr-un mod diferit, te invata sa stii sa asculti pentru a-l intelege pe celalalt. Te ajuta sa structurezi etapele de coaching si sa-l provoci pe celalalt sa plece cu un rezultat, dar si cu pasii pe care trebuie sa ii urmeze pentru a-si atinge obiectivul in timpul dorit. Mircea Vlastean,
(Magdalena Vrajitoru, RBS Romania)
Am elaborat si desfasurat cu HART Consulting mai multe centre de evaluare si dezvoltare intre anii 2007 si 2008. Obiectivele acestor proiecte au fost: Evaluarea competentelor manageriale pentru angajatii din banci si retail. Selectia pentru avansarea in cariera. HART Consulting utilizeaza diferite exercitii personalizate, adaptate fiecarui profil de competente. HART a efectuat trainingul
Tu socializezi cu Hart?
Facebook Hart Consulting Twitter Hart Consulting LinkedIn Hart Consulting YouTube Hart Consulting