021 310 54 57
consulting@hart.ro

Cand oamenii sunt chiar importanti, companiile prospera

03 Apr 2013

Chiar daca a devenit greu sa mai credem in grija fata de oameni, in respect, in toleranta, in ajutorul acordat doar din bune intentii si pentru binele colectiv, acestea sunt, ca ridicam sau nu din spranceana, valori cheie pentru bunul mers pe termen lung al unei organizatii.

Cum facem totusi sa nu ramana vorbe goale sloganuri precum „dezvoltarea oamenilor” si „cultura de cooperare”?

Cum pot coexista dorinta de a fi pe locul intai, de a crea organizatii-lider, preocuparea pentru succes si reusita, cu grija fata de oameni?

Liderii altruisti pun echipa si binele acesteia pe primul loc si vad si dincolo de cifrele si obiectivele de business. Masura succesului este mai presus de reusita financiara, de faima, de a fi numarul unu. Pentru ei este important sa stie ca au creat echipe care dureaza, ca au format oameni care duc mai departe aceasta valoare, ca au ajutat si au format.

Liderii altruisti arata consideratie fata de cei din jur, incurajeaza munca in echipa, in timp ce pot pastra si atitudinea corecta fata de cei care performeaza sau nu. A-ti pasa de oameni nu inseamna a ignora greselile sau nu a confrunta atunci cand este cazul, ci a face aceste lucruri intr-un mod care sa construiasca, nu sa demoleze.

Culturile altruiste, centrate pe oameni, se construiesc in jurul unor lideri carora le pasa de cei din jur, care pun pret pe bunastarea angajatilor, care sunt flexibili atunci cand vine vorba de problemele personale ale angajatilor, care cred in spiritul de echipa si in colaborare, care vad competitia situata in afara organizatiei, nu in interior, care se implica activ in cresterea si dezvoltarea oamenilor.

Prof. John Helliwell, de la Universitatea Colombia, co-editor la raportul mondial asupra fericirii, spunea: „Altruismul este central pentru ca determina ca oamenii sa fie mai fericiti atunci cand se ajuta unii pe ceilalti.”

Cel mai usor mod de a stimula cultura altruista este prin ceea ce fac liderii organizatiei, prin modul in care acestia modeleaza comportamentele dorite. Este important sa ne gandim macar la doua argumente pentru care merita sa cultivam altruismul in organizatii:

  • Echipele colaborative produc mai multa crestere si profitabilitate 
  • Concentrarea pe oameni in mod genuin cultiva fericirea la locul de munca

Profilul de valori si motivatii (Hogan, MVPI):

  • Stilul de viata – modul in care o persoana va prefera sa isi organizeze viata 
  • Credinte – idealuri, credinta cu privire la scopul personal al vietii 
  • Preferinte in raport cu activitatile ocupationale – tipul de activitate preferata
  • Aversiuni – atitudini si comportamente care sunt dezagreate 
  • Preferinte relationale – ce oameni vor fi preferati ca prieteni si colegi

Daca traducem altruismul pe cele 5 dimensiuni, acesta ar dobandi urmatoarele semnificatii la nivel personal al unui lider ghidat de aceasta valoare:

  • Stilul de viata – implicarea frecventa in actiuni informale sau formale de a ii ajuta pe cei din jur, de a imbunatati cooperarea si munca in echipa, de a creste oameni; placerea de a ii servi pe ceilalti, de a oferi servicii de calitate 
  • Credinte – ajutorul oferit celorlalti este important in viata, dorinta de a contribui la un scop social mai amplu reprezinta un obiectiv important de viata
  • Preferinte in raport cu activitatile ocupationale – credinta in comportamente colaborative, stimularea la nivel de organizatie a proiectelor de tip CSR 
  • Aversiuni – neaprecierea fata de cei care nu ajuta si sunt nepasatori fata de nevoile si sentimentele celor din jur, neaprecierea fata de comportamentele individualiste
  • Preferinte relationale – cei motivati de altruism vor alege sa fie in preajma altor oameni care pun pret pe lucrul in echipa si pentru care orientarea pe clientul intern sau extern reprezinta ceva important si natural.

Madalina Balan
Managing Partner
HART Consulting

Un material publicat in Revista Cariere

  • Cand oamenii sunt chiar importanti, companiile prospera - HART ConsultingCand oamenii sunt chiar importanti, companiile prospera - HART Consulting
Testimoniale
(Magdalena Vrajitoru, RBS Romania)
Am elaborat si desfasurat cu HART Consulting mai multe centre de evaluare si dezvoltare intre anii 2007 si 2008. Obiectivele acestor proiecte au fost: Evaluarea competentelor manageriale pentru angajatii din banci si retail. Selectia pentru avansarea in cariera. HART Consulting utilizeaza diferite exercitii personalizate, adaptate fiecarui profil de competente. HART a efectuat trainingul
(Mircea Vlastean, Henkel Romania)
Cursul iti deschide perspectiva cunoasterii proprii in sensul in care te provoaca sa faci lucruri noi sau intr-un mod diferit, te invata sa stii sa asculti pentru a-l intelege pe celalalt. Te ajuta sa structurezi etapele de coaching si sa-l provoci pe celalalt sa plece cu un rezultat, dar si cu pasii pe care trebuie sa ii urmeze pentru a-si atinge obiectivul in timpul dorit. Mircea Vlastean,
(Roxana Tronaru, BRD - Groupe Societe Generale)
Am lucrat cu echipa de la Hart Consulting pentru dezvoltarea unor exercitii de tip joc de rol - parte integranta din Centrele de Evaluare din cadrul BRD GSG. Consultantii au fost inca de la inceput foarte receptivi la nevoile noastre, am construit impreuna structura proiectului si am comunicat eficient pe tot parcursul acestuia. In cadrul sesiunilor de follow-up, specialistii de la Hart au
Tu socializezi cu Hart?
Facebook Hart Consulting Twitter Hart Consulting LinkedIn Hart Consulting YouTube Hart Consulting