021 310 54 57
consulting@hart.ro

Ce (te) face un profesionist?

23 Ian 2013

- Atunci cand aveti o problema medicala, preferati sa consultati un profesionist sau urmati sfatul unui prieten care a avut o situatie similara?

- Cand aveti nevoie de o solutie tehnica in activitatea voastra, preferati sa cautati informatii pe internet sau sa consultati un profesionist?

Societatea in care traim avanseaza pe zi ce trece, iar nevoile noastre devin din ce in ce mai complexe si mai rafinate. Nu mai suntem in acea societate in care acceptam orice fel de serviciu prestart doar pentru ca nu avem de unde alege, acum oferta este larga, dar si nevoia specifica. Acum, din ce in ce mai mult este nevoie de profesionisti si de profesionalism. De la servicii medicale, la servicii financiare, de infrumusetare, de management… profesionistii sunt cei care se diferentiaza pe piata, prin calitatea muncii/expertizei lor. Dar fiecare domeniu are profesionistii si diletantii lui, este ca o lege nescrisa a ocuparii fiecarui domeniu de activitate, iar fiecare dintre noi poate alege unde doreste sa se pozitioneze pe scara calitatii muncii sale.

Imi place foarte mult etimologia, asa ca o sa ne uitam prima data la sensul cuvantului „profesionist”, asa cum este definit de dictionar. DEX spune ca este o persoana care lucreaza intr-un anumit domeniu de activitate pe baza unei pregatiri corespunzatoare, iar profesionalismul este definit ca fiind o constiinta profesionala. Webster (dictionarul) vorbeste despre persoana caracterizata de respectarea unor standarde tehnice si etice si care manifesta un comportament curtenitor, constiincios si, in general, potrivit mediului de afaceri.

Constient sau nu, suntem atrasi de anumite domenii – unii merg direct catre ele, altii merg pe cai ocolite. Insa, fiecare dintre noi isi alege un domeniu in care va activa, mai devreme sau mai tarziu. La inceput ne cautam pe noi insine in activitatea noastra, dar atunci cand devenim profesionisti, incepem sa contribuim la evolutia domeniului respectiv. Sunt cativa pasi pe care ii parcurgem in evolutia catre profesionalism:

- Intrarea in domeniu care aduce cu sine intrebarea “Ma potrivesc cu domeniul?”

- Daca raspunsul este unul favorabil si ne dam seama ca ne potrivim in acel domeniu, incepem sa ne cautam locul potrivit in perimetrul vast al domeniului respectiv, iar cand ne gasim locul potrivit incepem sa simtim sentimente de apartenenta, de incredere in noi insine si in competentele noastre

- Asumandu-ne din ce in ce mai multe provocari in domeniul ales, complexitatea incepe sa creasca (sau incepem noi sa fim constienti de ea), dar si competenta noastra sa se rafineze, sa devina expertiza. Este un bun moment de a incepe sa contribuim la evolutia domeniului nostru, deoarece contributia va aduce si sensul. Activitatea noastra capatand sens.

- Pentru unui evolutia se opreste aici. Dar pentru cei care isi asuma provocari noi, mai mari, mai riscante, putem ajunge sa fim o autoritate in domeniu (noi depindem de altii si altii depind de noi), avem o practica sustenabila, putem vorbi chiar de leadership in domeniul nostru de activitate (leadership in sensul in care avem o viziune despre cum putem schimba acest domeniu si viziunea noastra ii inspira si pe altii).

- Continuand sa ne asumam provocari, sa luam decizii cu un grad mare de risc, vom ajunge intr-o zona de angajament fata de domeniu: suntem in punctul in care stim ca acesta este drumul nostru si ne asumam responsabilitatea de a merge frumos pe el sau de a lasa ceva in urma; si abia aici incep sa vina satisfactiile, investitia noastra incepe sa fie recompensata de altii care ne recunosc contributia.

- Continuand pe drumul acesta, asumandu-ne in constant provocari si contribuind, putem ajunge de la lideri informali in zona noastra de expertiza la a fi lideri formali – cei care au o viziune, o impartasesc cu altii si ii inspira pe acestia sa mearga catre acea viziune intr-un mod formal, iesind in fata si asumandu-si conducerea.

In sport este foarte simplu sa spui cine este profesionist si cine nu. Competentele profesionale sunt foarte usor de masurat. Competitiile sunt standardizate astfel incat toti sa concureze in aceleasi conditii. Toti concurentii au aceleasi linii de start si de finish, ca toti sa fie de acord cine a iesit primul. Standardizarea permite comparatii intre sportivi de-a lungul timpului.

Deci, cand vorbim despre profesionisti vorbim despre performanta masurabila.

Acest lucru este posibil si in lumea de afaceri. In industria de retail, de exemplu, am intalnit foarte frecvent comparatii intre magazine sau intre managerii care conduc cele mai profitabile magazine. Fac periodic analize ale vanzarilor, bazate pe vanzarile pe ora sau pe persoana – pentru a ridica standardul de performanta manageriala.

  • Care sunt indicatorii din domeniul tau dupa care iti poti da seama daca esti profesionist sau amator?
  • Ce ar trebui sa vada cei din jurul tau la tine pentru a spune ca lucreaza cu un profesionist?

Sunt si situatii cand poate este foarte greu sa masori performanta unui profesionist. De exemplu, in proiecte care dureaza luni sau chiar ani pana sunt finalizate si in care multe persoane contribuie. Profesionalismul in management poate fi la fel de dificil de evaluat, daca nu setam indicatori de performanta. Insa activitatea manageriala si provocarile ei sunt foarte complexe si, de multe ori, specifice unei anumite industrii sau companii anume si frecvent face dificila munca de evaluare a profesionalismului unui manager, insa nu imposibila. Lordul Kelvin spunea: “Daca nu poti sa masori, nu poti sa imbunatatesti”.

Profesionalismul cere timp, iar noi ne revedem cu o continuare a acestui articol saptamana viitoare.

Rodica Obancea, Coaching Partner
HART Consulting

Material publicat in Revista Cariere

  • Ce (te) face un profesionist? - HART Consulting
Testimoniale
(Roxana Tronaru, BRD - Groupe Societe Generale)
Am lucrat cu echipa de la Hart Consulting pentru dezvoltarea unor exercitii de tip joc de rol - parte integranta din Centrele de Evaluare din cadrul BRD GSG. Consultantii au fost inca de la inceput foarte receptivi la nevoile noastre, am construit impreuna structura proiectului si am comunicat eficient pe tot parcursul acestuia. In cadrul sesiunilor de follow-up, specialistii de la Hart au
(Magdalena Vrajitoru, RBS Romania)
Am elaborat si desfasurat cu HART Consulting mai multe centre de evaluare si dezvoltare intre anii 2007 si 2008. Obiectivele acestor proiecte au fost: Evaluarea competentelor manageriale pentru angajatii din banci si retail. Selectia pentru avansarea in cariera. HART Consulting utilizeaza diferite exercitii personalizate, adaptate fiecarui profil de competente. HART a efectuat trainingul
(Mircea Vlastean, Henkel Romania)
Cursul iti deschide perspectiva cunoasterii proprii in sensul in care te provoaca sa faci lucruri noi sau intr-un mod diferit, te invata sa stii sa asculti pentru a-l intelege pe celalalt. Te ajuta sa structurezi etapele de coaching si sa-l provoci pe celalalt sa plece cu un rezultat, dar si cu pasii pe care trebuie sa ii urmeze pentru a-si atinge obiectivul in timpul dorit. Mircea Vlastean,
Tu socializezi cu Hart?
Facebook Hart Consulting Twitter Hart Consulting LinkedIn Hart Consulting YouTube Hart Consulting