021 310 54 57
consulting@hart.ro

Cu reputatia la control: jovial vs. taciturn

19 Feb 2013

Plin de sarm, expansiv, volubil, jovial, cu zambetul pe buze mereu, debordand de energie si optimism, mereu dispus sa dialogheze si sa-ti povesteasca despre filmul pe care l-a vazut aseara, despre cartea pe care a inceput-o in weekend, gata oricand sa-ti impartaseasca opiniile lui, caruia ii place sa fie constant in centrul atentiei. L-ai recunoscut? Cu totii avem o astfel de persoana la birou sau in cercul de prieteni.

Tacut, rece, retras, necomunicativ, taciturn, inchis, oferind raspunsuri monosilabice, ursuz si posac, dispus sa te asculte, dar nu sa-ti si impartaseasca tot ce gandeste sau simte, preferand sa pastreze distanta. L-ai recunoscut? Sigur se regaseste printre prietenii sau colegii tai.

Care e trasatura ce sta la baza celor doua tipologii si care creeaza reputatii atat de diferite?

Sociabilitatea este scala din Inventarul de Personalitate Hogan care estimeaza masura in care o persoana pare a fi sigura de sine in context social.

Scorurile ridicate pe scala sociabilitate reflecta persoane pozitive si optimiste, pline de energie si vigoare, impulsive, carora nu le place sa lucreze singure, preferand lucrul in echipa. Sunt persoane carismatice, vorbarete, deschise, abordabile si prietenoase, amuzante, capabile sa initieze si sa construiasca foarte repede noi relatii cu persoane diferite. Unei astfel de persoane ii va face placere sa vorbeasca in public, sa ia cuvantul in cadrul sedintelor si sa isi prezinte punctele de vedere, sa capteze atentia si sa fie in lumina reflectoarelor, asteptandu-se sa fie pe placul tuturor. Se bucura de varietate si provocari, vanand experiente cat mai diferite. Pe de alta parte, aceste persoane tind sa vorbeasca mult mai mult decat sa asculte, sunt galagioase, cauta excesiv atentia celorlati, fiind foarte usor distras de cei din jur sau distragandu-i pe cei din jur de la activitatile lor. De asemenea, cad in capcana de a confunda activitatea cu productivitatea.

Scorurile scazute indica persoane rezervate si tacute, independente, care evita sa atraga atentia asupra lor si care nu au nicio problema sa lucreze singure. Totodata, aceste persoane se concentreaza foarte bine pe sarcini, parand foarte profesioniste, nu sunt usor de intrerupt, par mai profunde si comunica numai cand este absolut necesar si au o preferinta mai degraba pentru comunicarea in scris. Au capacitatea de a-i asculta pe ceilalti, oferindu-le celorlalti nenumarate oportunitati de a vorbi, tind sa construiasca relatii unu-la-unu solide.

Neajunsurile persoanelor care inregistreaza scoruri scazute pe scala sociabilitate sunt date de faptul ca nu relationeaza bine, ca interactiunile lor sociale sunt limitate si rare, ca nu dau feedback in mod spontan. Sunt reactive social, preferand sa ii lase pe ceilalti sa ia initiativa unei discutii sau unui dialog, timide, par mai reci, retrase si mai formale in comunicare.

Care sunt implicatiile in leadership si in business?

Cand vorbim de persoane care au pozitii de top in organizatii si care inregistreaza scoruri ridicate pe scala sociabilitate trebuie sa avem in vedere impactul pe care acestea il au in cadrul organizational si in business. Un lider extrem de sociabil cu impact benefic considerabil in echipa sa aluneca foarte usor pe panta melodramei. Cum se traduce acest lucru in business? Printr-un lider orientat mai degraba catre teatralitate si emfaza in loc de strategie, catre imagine in loc de substrat si actiuni bine planificate si prioritizate. Oamenii din echipa unui astfel de lider tind sa devina tacuti, inhibati, conformisti si se simt neascultati.

Mai mult, liderul melodramatic este expert in a seta asteptari foarte mari celor din jur intrucat vorbeste foarte mult despre planurile lui marete, despre obiective spectaculoase, lasa impresia ca nimic nu e imposibil, ca faci parte din echipa invingatoare, insa toate acestea nu sunt sustinute si de actiuni care sa le confirme sau sa le intareasca. Astfel, oamenii isi pierd increderea in lider, simtind ca au fost indusi in eroare. Un astfel de comportament dus la extrem va atrage dupa sine esecul unui astfel de lider.

La polul opus, in cazul unei sociabilitati cu scoruri mici, pot aparea liderii deconectati social, cei care au lacune in relationarea cu oamenii. Acesti lideri in situatii de stres sau tensiune tind sa se instraineze de oameni, in loc sa-i coaguleze in jurul lor, pierzand totodata si o importanta sursa de idei. Ei creeaza o cultura „rece” in care exprimarea sentimentelor este neacceptata, in care nu exista pasiune, dezbateri inversunate sau discutii animate, nu pot lucra in echipa si nu au abilitatea de a crea aliante si parteneriate strategice. La fel ca si in cazul liderului melodramatic, esecul liderul detasat este la fel de aproape.

Concluzionand, sociabilitatea ne poate crea reputatii diferite, plasandu-ne in ochii celorlalti fie in sfera unui comunicator excelent si a unei persoane extrem de deschise, prietenoase, sarmante, fie in sfera unui taciturn, unui singuratic, unui necomunicativ.

Iuliana Manza este responsabil de comunicare in cadrul HART Consulting, partener autorizat al Hogan Assessment Systems in Romania si Republica Moldova. In exclusivitate pentru Wall-Street.ro, semneaza articole publicate in sectiunea Cariere.

  • Cu reputatia la control: jovial vs. taciturn - HART Consulting
Testimoniale
(Roxana Tronaru, BRD - Groupe Societe Generale)
Am lucrat cu echipa de la Hart Consulting pentru dezvoltarea unor exercitii de tip joc de rol - parte integranta din Centrele de Evaluare din cadrul BRD GSG. Consultantii au fost inca de la inceput foarte receptivi la nevoile noastre, am construit impreuna structura proiectului si am comunicat eficient pe tot parcursul acestuia. In cadrul sesiunilor de follow-up, specialistii de la Hart au
(Mircea Vlastean, Henkel Romania)
Cursul iti deschide perspectiva cunoasterii proprii in sensul in care te provoaca sa faci lucruri noi sau intr-un mod diferit, te invata sa stii sa asculti pentru a-l intelege pe celalalt. Te ajuta sa structurezi etapele de coaching si sa-l provoci pe celalalt sa plece cu un rezultat, dar si cu pasii pe care trebuie sa ii urmeze pentru a-si atinge obiectivul in timpul dorit. Mircea Vlastean,
(Magdalena Vrajitoru, RBS Romania)
Am elaborat si desfasurat cu HART Consulting mai multe centre de evaluare si dezvoltare intre anii 2007 si 2008. Obiectivele acestor proiecte au fost: Evaluarea competentelor manageriale pentru angajatii din banci si retail. Selectia pentru avansarea in cariera. HART Consulting utilizeaza diferite exercitii personalizate, adaptate fiecarui profil de competente. HART a efectuat trainingul
Tu socializezi cu Hart?
Facebook Hart Consulting Twitter Hart Consulting LinkedIn Hart Consulting YouTube Hart Consulting