021 310 54 57
consulting@hart.ro

Cum dezvolti o echipa profitabila - 4 modele utile

05 Sep 2012

Cum construim o echipa inalt performanta? Aceasta este intrebarea de la care ar trebui sa plece orice proces de management. Literatura de specialitate propune o serie de modele de construire a unei echipe astfel incat aceasta sa fie eficienta. Ne vom opri si noi asupra catorva dintre cele mai utilizate si va vom prezenta cateva dintre caracteristicile fiecaruia.

Modelul Tuckman. Bruce Tuckman a descoperit faptul ca echipele parcurg patru etape de crestere: formare, furtuna, normare si performanta. Grupurile devin cu adevarat eficiente abia cand se ajunge in cea de a patra faza. Modelul ii ajuta pe lideri sa inteleaga evolutia echipei si sa o ajute, in functie de etapa in care se afla, sa ajunga la ultima treapta de evolutie. Desi aceste faze pot fi usor observate in grupurile de observatie, delimitarile intre etape sunt mai greu vizibile in mediile organizationale deoarece acolo grupurile de lucru au deja un scop bine delimitat, roluri bine definite si o oarecare ordine.

Modelul Hackman. In modelul intrari-procese-iesiri, realizat de Hackman, intrarile sunt materiile prime disponibile pentru un grup sau o echipa si includ membrii echipei, materii prime, echipamente etc. Procesele sunt procedurile sau sistemele formate din membrii echipei care lucreaza, iesirile sunt produsele finale. Modelul este, insa, prea vag pentru a fi de mare folos in organizatii.

Modelul Lencioni. Patrick Lencioni a dezvoltat un model ce porneste de la cinci disfunctii ale muncii in echipa: (a) lipsa de incredere; (b) teama de conflict; (c) lipsa de angajament; (d) evitarea responsabilitatii; si (e) neatentia fata de rezultate. Modelul ofera cateva perspective utile in dinamica echipei si, desi pare sa aiba sens intuitiv, in multe cazuri, aceasta este insuficient in corporatii.

Modelul Curphy si Hogan. Gordon Curphy si Robert Hogan au elaborat un model pe care l-au denumit „modelul racheta”. Acesta capitalizeaza avantajele modelelor anterioare, bazandu-se pe cercetarea a sute de echipe,oferind sfaturi practice pentru imbunatatirea performantei de grup si de echipa. Modelul racheta este format din opt componente: context, misiune, talent, norme, angajament (buy-in), putere, moral si rezultate. Contextul se refera la castigarea acordului din partea membrilor echipei asupra provocarilor cu care se confrunta aceasta. Misiunea este reprezentata de stabilirea obiectivelor echipei si a criteriilor. Talentul se concentreaza pe numarul, pe roluri si pe abilitatile membrilor echipei. Normele se refera la regulile prin care membrii echipei trebuie sa le respecte si in baza carora functioneaza. Angajamentul (buy-in) este dat de cresterea implicarii angajatilor. Puterea este legata de dobandirea autoritatii necesare si a resurselor. Moralul tine de nivelul de entuziasm al echipei si de conflict. Rezultatele reprezinta realizarile atinse de echipa.

Modelul racheta poate fi utilizat pentru a diagnostica functionarea echipei si pentru a lansa sau construi echipe noi. Acesta poate fi, de asemenea, aplicat pentru echipe si grupuri care impart aceeasi locatie, dar si pentru cele virtuale. Avand la baza o serie de cercetari empirice, modelul ofera sfaturi practice pentru imbunatatirea performantei echipei si de grup, distantandu-se astfel de celelalte modele.
In actualul context socio-economic, diferenta dintre o companie profitabila si una care incearca sa supravietuiasca este data de oameni. Acestia sunt responsabili pentru inovatie, dezvoltare, succes in business, dar si de modul in care conduc procesele in organizatie, creeaza produsele, stabilesc strategiile, implementeaza proiectele. Astfel, din aceasta perspectiva, focusul catre dezvoltarea unor echipe profitabile pare mai mult decat justificat. Este necesar!

Mai multe detalii si chiar si studii de caz despre cum putem construi echipe profitabile, aplicand modelul lui Curphy si Hogan, puteti afla participand la Conferinta Strategica de HR, organizata de HART Consulting si sustinuta de revista Cariere, ce are ca tema: „Managementul talentelor: cheia pentru un business profitabil”, din 24 octombrie.

 

Iuliana Manza, PR Specialist HART Consulting

Material publicat in Revista Cariere

Testimoniale
(Roxana Tronaru, BRD - Groupe Societe Generale)
Am lucrat cu echipa de la Hart Consulting pentru dezvoltarea unor exercitii de tip joc de rol - parte integranta din Centrele de Evaluare din cadrul BRD GSG. Consultantii au fost inca de la inceput foarte receptivi la nevoile noastre, am construit impreuna structura proiectului si am comunicat eficient pe tot parcursul acestuia. In cadrul sesiunilor de follow-up, specialistii de la Hart au
(Magdalena Vrajitoru, RBS Romania)
Am elaborat si desfasurat cu HART Consulting mai multe centre de evaluare si dezvoltare intre anii 2007 si 2008. Obiectivele acestor proiecte au fost: Evaluarea competentelor manageriale pentru angajatii din banci si retail. Selectia pentru avansarea in cariera. HART Consulting utilizeaza diferite exercitii personalizate, adaptate fiecarui profil de competente. HART a efectuat trainingul
(Mircea Vlastean, Henkel Romania)
Cursul iti deschide perspectiva cunoasterii proprii in sensul in care te provoaca sa faci lucruri noi sau intr-un mod diferit, te invata sa stii sa asculti pentru a-l intelege pe celalalt. Te ajuta sa structurezi etapele de coaching si sa-l provoci pe celalalt sa plece cu un rezultat, dar si cu pasii pe care trebuie sa ii urmeze pentru a-si atinge obiectivul in timpul dorit. Mircea Vlastean,
Tu socializezi cu Hart?
Facebook Hart Consulting Twitter Hart Consulting LinkedIn Hart Consulting YouTube Hart Consulting