021 310 54 57
consulting@hart.ro

Evaluarile de personalitate Hogan: Profile de Leadership

10 Oct 2012

Cand ne gandim la ce facultate sa urmam sau cand ne cautam jobul potrivit si compania visurilor noastre, cand ne gandim cu ce colegi si sefi ne-am potrivi mai bine si ne-ar placea sa lucram, in toate aceste decizii, discutam de fapt de… personalitate. Personalitatea este cea care ne distinge unii de ceilalti, cea care ne face unici, care explica de ce unii cautam anumite lucruri in viata si in cariera. A intelege cine suntem, ce valorizam, cum reactionam, ce comportamente ne ajuta sa performam mai bine si sa reusim sau ce comportamente ne pot frana din calea succesului este un demers extrem de important si de valoros pentru fiecare din noi.  Daca ne gandim la cei care ne conduc, fie ca este vorba de o organizatie comerciala privata sau una de stat sau de o organizatie non-profit sau, si mai critic, daca este vorba de guvernanti, cunoasterea trasaturilor de personalitate ale celor din varf devine un subiect de maxim interes.

Personalitatea explica de ce unii omeni sunt mai potriviti pentru o activitate meticuloasa, unde atentia la detalii este foarte importanta, in timp ce altii sunt « facuti » pentru a lucra cu clientii, pentru ca pot si le place sa deschida relatii noi cu oameni noi.

Personalitatea explica de ce unii oameni sunt mai ambitiosi, mai siguri pe sine, mai dornici sa ia initiativa si se pricep la a crea relatii bune cu cei din jur si de ce acestia ajung sa ocupe pozitii de conducere si au succes in acestea. Personalitatea explica de ce altii sunt confortabili cu un rol profesional si social din esalonul doi.
Liderii sunt cei ce au un impact major asupra destinului organizatiilor si al natiunilor. Personalitatea determina stilul de leadership. Prin urmare, evaluarea si predictia personalitatii trebuie sa fie un subiect de top pe agenda companiilor si de ce nu, a societatii in ansamblul sau.

De ce o natiune este mai departe decat alta ? Desi au acelasi start sau istorii similare? De ce o companie este mai buna decat alta, avand rezultate mai performante decat alta? De ce un lider reuseste sa aduca mai mult profit cu echipa sa decat un altul cu echipa lui?

Studii derulate de universitati celebre si de specialisti in psihologie organizationala de varf la nivel mondial demonstreaza ca cel mai bun indicator al unui bun lider este performanta obtinuta de echipa acestuia. Prin urmare un lider care obtine performante superioare cu echipa sa trebuie sa aiba un set de ingrediente care sa il faca sa fie altfel decat un altul care obtine performante mai modeste. Iar leaderhip-ul este determinat de trasaturi specifice de personalitate, prin urmare evaluarea personalitatii poate prezice in ce masura intr-o echipa, organizatie, societate ne putem astepta la performante superioare sau nu, in functie de calitatea liderilor.

Unul din cei mai de varf psihologi organizationali si o voce de elita pe plan international in studiul personalitatii, profesorul Dr. Robert Hogan, explica diferentele dintre oameni, luand in calcul trei aspecte :
1. comportamentul cu care ne prezentam zi de zi pe scena publica (atunci cand suntem atenti la imaginea noastra in ochii celorlalti).
2. comportamentul in situatii de presiune, oboseala, stress, plictis sau familiaritate (atunci cand nu suntem atenti la imaginea proprie in ochii celorlalti, asa numita latura intunecata / « dark side » a personalitatii). Aceste comportamente sunt cu precadere importante spre a fi studiate si tinute sub control pentru lideri («leadership derailments» ), din trei motive.

  • rolul lor este mult mai supus presiunii decat al altor persoane ce ocupa niveluri mai jos in organizatii
  • libertatea lor de manifestare a acestor comportamente este mai mare fata de alti actori organizationali si
  • impactul acestor comportamente exagerate este unul mult mai mare si mai dezastruos.

3. preferinte si motivatii personale care explica de ce cineva se comporta intr-un anumit fel.
Masurarea acestor aspecte ale personalitatii

  • HPI- Inventarul de Personalitate HOGAN: surprinde aspecte comportamentale ce apar in situatii de zi cu zi (comportamente cenzurate)
  • HDS- Chestionarul de Dezvoltare HOGAN: surprinde aspecte comportamentale exagerate ce apar in situatii de stress, oboseala si presiune (comportamente necenzurate)
  • MVPI- Inventarul de Motivatii, Valori si Preferinte : surprinde factori motivationali, preferinte care explica de ce facem ceea ce facem.

Anumite tipare de factori motivationali si de preferinte, de comportamente cenzurate, dar si necenzurate (leadership derailments) explica stilul decizional al unui lider, implicatiile acestuia asupra afacerii si prezic gradul de compatibilitate cu o anumita cultura, cu un anumit moment organizational.
Un exemplu cu privire la legatura dintre personalitate si performata in business: 3 tipuri de personalitate care pot sa afecteze un business

  • Narcisicul (arogantul). Aceste persoane sunt carismatice, sigure pe sine si dau bine in interviuri. Insa tot aceste persoane, cu cat sunt in pozitii mai de top, pot avea multe aspecte negative : nu isi admit propriile greseli, au un sentiment exagerat al propriei valori si se inteleg foarte greu cu cei din jur fiind extrem de ego-centrici.
  • Pasiv-agresivul. Aceasta tipologie afecteaza cel mai puternic lucrul in echipa si cooperarea. Aceste persoane sunt reticente la a face ce li se cere si doresc sa isi pastreze propriul ritm de lucru.
  • Volatilul emotional. Sunt persoane cu un bun simt al urgentei, insa extrem de emotionale, pesimiste, rezistente la reguli si parca nemultumite de orice. Cei care lucreaza cu aceste persoane simt ca trebuie sa mearga in varful degetelor cu acestia si explozivitatea negativa pe care o manifesta poate fi contagioasa. 

Profilele de personalitate Hogan prezinta punctele forte si ariile de dezvoltare personale, impactul anumitor trasaturi de personalitate asupra performatei la locul de munca si o serie de sugestii de dezvoltare. Desi aceste instrumente sunt folosite in mod curent de companii prin departamentele de resurse umane, exista posibilitatea ca si persoanele fizice interesate de dezvoltare personala si dornice de a-si corecta comportamentele neproductive sa poata beneficia de realizarea unor asemenea profile. Pentru mai multe detalii, va invitam pe site-ul www.hart.ro unde aveti posibilitatea sa formulati o cerere catre un consultant de specialitate, care va va explica conditiile pentru realizarea acestor profile la nivel individual.

Un material pentru Romania Libera

  • Evaluarile de personalitate Hogan: Profile de Leadership - HART ConsultingEvaluarile de personalitate Hogan: Profile de Leadership - HART Consulting
Testimoniale
(Roxana Tronaru, BRD - Groupe Societe Generale)
Am lucrat cu echipa de la Hart Consulting pentru dezvoltarea unor exercitii de tip joc de rol - parte integranta din Centrele de Evaluare din cadrul BRD GSG. Consultantii au fost inca de la inceput foarte receptivi la nevoile noastre, am construit impreuna structura proiectului si am comunicat eficient pe tot parcursul acestuia. In cadrul sesiunilor de follow-up, specialistii de la Hart au
(Magdalena Vrajitoru, RBS Romania)
Am elaborat si desfasurat cu HART Consulting mai multe centre de evaluare si dezvoltare intre anii 2007 si 2008. Obiectivele acestor proiecte au fost: Evaluarea competentelor manageriale pentru angajatii din banci si retail. Selectia pentru avansarea in cariera. HART Consulting utilizeaza diferite exercitii personalizate, adaptate fiecarui profil de competente. HART a efectuat trainingul
(Mircea Vlastean, Henkel Romania)
Cursul iti deschide perspectiva cunoasterii proprii in sensul in care te provoaca sa faci lucruri noi sau intr-un mod diferit, te invata sa stii sa asculti pentru a-l intelege pe celalalt. Te ajuta sa structurezi etapele de coaching si sa-l provoci pe celalalt sa plece cu un rezultat, dar si cu pasii pe care trebuie sa ii urmeze pentru a-si atinge obiectivul in timpul dorit. Mircea Vlastean,
Tu socializezi cu Hart?
Facebook Hart Consulting Twitter Hart Consulting LinkedIn Hart Consulting YouTube Hart Consulting