021 310 54 57
consulting@hart.ro

La ce ne ajută inteligenţa emoţională

09 Iun 2015

Timp de mulți ani ne-am dorit să avem un coeficient de inteligență (IQ) înalt care să ne asigure succesul în orice vrem să facem. Când eram la liceu şi ni s-a arătat şi dat un test de inteligenţă era un fel de competiţie care dintre noi are un IQ mai mare. În ultima vreme a devenit tot mai popular coeficientul de inteligenţă emoţională (EQ - Emotional Quotient). Nu am renuţat la IQ, doar că am asistat la o mutare de accent pe EQ care a început să fie măsurat şi luat în considerare în deciziile de angajare si promovare. Şi similar cu situaţia din liceu când aşteptam cu emoţii rezultatele la testul de inteligenţă, acum am văzut oameni destul de afectaţi şi preocupaţi de scorul lor la un test de inteligenţă emoţională.  

Ce este inteligenţa emoţională?

Inteligenţa emoţională este abilitatea de a identifica şi gestiona emoţiile proprii şi pe cele ale altora, spune Robert Hogan. Înţelegem inclusiv din această definiţie interesul fiecăruia dintre noi pentru înţelegerea şi dezvoltarea nivelului de inteligenţă emoţională. Identificarea şi gestionarea emoţiilor este un obiectiv dezirabil cu atât mai mult cu cât în deciziile de angajare şi promovare creşte accentul pus pe atitudine, pe abilitatea de a învăţa şi pe competenţele soft în detrimentul cunoştinţelor şi deprinderilor tehnice care nu mai reprezintă decât o condiţie necesară, nu şi suficientă.  

Au fost identificate 6 competenţe care compun inteligenţa emoţională:

  • Auto-conştientizarea emoţiilor: gradul în care o persoană îşi înţelege/conştientizează propriile emoţii
  • Detectarea emoţiilor: gradul în care o persoană este conştientă de emoţiile, stările şi gândurile celorlaţi
  • Gestionarea emoţiilor: gradul în care o persoana este capabilă să menţina o stare emotională pozitivă şi adecvată contextului
  • Influentarea: gradul în care o persoană este capabilă  să influenţeze stările, gândurile şi comportamentele celorlalţi
  • Exprimarea emoţiilor: gradul în care o persoană este capabilă să transmită eficient  stările emoţionale
  • Empatia: gradul în care o persoană este capabilă să se transpună în situaţia celorlalţi şi să ii înţeleagă

Autoconştintizarea, gestionarea şi exprimarea emoţiilor se referă la prima parte din definiţie - identificarea si gestionarea emoţiilor proprii, în timp ce detectarea, influenţarea şi empatia se referă la partea a doua a definiţiei – identificarea şi gestionarea emoţiilor celorlalţi.

Fiecare dintr noi are aceste competenţe mai mult sau mai puţin dezvoltate şi nu există o relaţie de determinare directă între ele. Cineva poate să fie mai bun la a îi influenţa pe alţii decât la a detecta emoţiile celor din jur sau chiar pe cele proprii.

Cum se comportă oamenii cu EQ înalt?

Oamenii care au un EQ înalt sunt recunoscuţi pentru că:

  • Înţeleg repede ce simt ceilalţi şi de ce se comportă într-un anumit fel
  • Este uşor să lucrezi cu ei
  • Rămân calmi în situaţii de stres şi presiune
  • Sunt entuziaşti şi optimişti în legatură cu activitarea lor

Vedem din această descriere că sunt oameni plăcuţi în interacţiune, cu care ne-ar plăcea sa lucrăm.

La ce ne ajută inteligenţa emoţională?

Pe lângă faptul că inteligenţa emoţională ne ajută să gestionăm mai bine stresul care a devenit o constantă pentru noi toţi şi în organizaţii şi în afara lor, există şi studii care arată că cei care au un EQ mai înalt au performaţe mai bune în anumite funcţii, mai ales cele care presupun interacţiune cu cei din jur.

Potrivit Center for Creative Leadership, cauza primară a eşecului executivilor este un deficit la nivelul competenţelor emoţionale. Cele mai frecvente probleme identificate au fost: dificultatea de a răspunde la schimbare, inabilitatea de a lucra bine in echipă şi dificultăţi în relaţiile interpersonale.

Boyatzis (1982) arată că una dintre competenţele de baza ale inteligenţei emoţionale – auto-evaluarea corectă – a fost asociată cu performanţa ridicată a câtorva sute de manageri din 12 organizaţii diferite.  

Probabil că fiecare avem în minte şefi sau colegi şi prieteni cu care ne face mai multă plăcere să interacţionăm pentru că sunt calmi şi pozitivi, ne arată un interes mai mare atunci când le spunem ceva şi ne înţeleg mai uşor. Dacă i-am testa probabil că ar avea un EQ înalt. Dacă ne testăm şi nu avem un  EQ la nivelul la care ne aşteptăm nu însemnă că este o dramă, ci că am făcut un prim pas conştientizând unde suntem astăzi şi în funcţie de unde ne dorim să ajungem putem să ne antrenăm competenţele legate de inteligenţa emoţională

Articol scris de Cosmina Noaghea pentru businessdays.ro

Testimoniale
(Mircea Vlastean, Henkel Romania)
Cursul iti deschide perspectiva cunoasterii proprii in sensul in care te provoaca sa faci lucruri noi sau intr-un mod diferit, te invata sa stii sa asculti pentru a-l intelege pe celalalt. Te ajuta sa structurezi etapele de coaching si sa-l provoci pe celalalt sa plece cu un rezultat, dar si cu pasii pe care trebuie sa ii urmeze pentru a-si atinge obiectivul in timpul dorit. Mircea Vlastean,
(Roxana Tronaru, BRD - Groupe Societe Generale)
Am lucrat cu echipa de la Hart Consulting pentru dezvoltarea unor exercitii de tip joc de rol - parte integranta din Centrele de Evaluare din cadrul BRD GSG. Consultantii au fost inca de la inceput foarte receptivi la nevoile noastre, am construit impreuna structura proiectului si am comunicat eficient pe tot parcursul acestuia. In cadrul sesiunilor de follow-up, specialistii de la Hart au
(Magdalena Vrajitoru, RBS Romania)
Am elaborat si desfasurat cu HART Consulting mai multe centre de evaluare si dezvoltare intre anii 2007 si 2008. Obiectivele acestor proiecte au fost: Evaluarea competentelor manageriale pentru angajatii din banci si retail. Selectia pentru avansarea in cariera. HART Consulting utilizeaza diferite exercitii personalizate, adaptate fiecarui profil de competente. HART a efectuat trainingul
Tu socializezi cu Hart?
Facebook Hart Consulting Twitter Hart Consulting LinkedIn Hart Consulting YouTube Hart Consulting