021 310 54 57
consulting@hart.ro

Nevoia de a aduce valoare

30 Ian 2013

Va lansez o intrebare: cata libertate si cata contributie aveti in organizatia in care activati?

Este o intrebare de la care am pornit intr-un proiect de coaching anul trecut. “Daca nu crezi ca ai libertate atunci cand conduci o afacere sau un proiect, atunci ai foarte putin control asupra actiunilor de la locul de munca” spunea cel cu care am realizat acest proiect.

Si totusi… ce alegi? Sa executi ceea ce ti se cere de sus sau alegi sa actionezi liber, sa poti sa te exprimi pe tine asa cum esti, cu gandurile si perceptiile tale?

Nevoia de sens si de a aduce valoare prin ceea ce suntem si facem este fundamentala pentru fiecare dintre noi. Totusi, sunt multe persoane care nu au un sens in ceea ce fac… si sunt si mai multe organizatii in care sensul nu este clar sau nu este altul decat acela de a genera profit pentru actionari.

“Profitul este pentru o intreprindere echivalentul oxigenului pentru un sistem viu. Daca o companie nu mai produce profit, nu se poate alimenta, deci iese din joc si dispare. Cealalta parte a acestei perspective este ca principalul sens, scop al unui organism viu nu este acela de a respira, asa cum nici sensul unei organizatii nu este acela de a produce profit” – scria Alain Cardon,  intr-una din cartile sale.

Revenind la intrebarea de la inceput: Cum poti sa ai libertate si sa aduci valoare prin ceea ce esti si ceea ce faci? Ma gandesc ca multi dintre noi vor raspunde pozitiv la aceasta intrebare, insa intrebarea din spate este “Esti dispus sa platesti pretul pentru asta? Pentru ca totul are un pret: daca iesi in fata si spui ce ai de spus – este un pret, daca continui la fel ca pana acum – ai de platit un altfel de pret.

O fraza pe care am auzit-o foarte des in ultima vreme legata de aceasta provocare “Traiesc aceasta provocare/intrebare/dilema, vreau sa fac o schimbare, cred ca un coach ar putea sa ma ajute in acest sens, insa nu am buget. Sefii mei nu vor fi niciodata de acord sa imi aloce buget pentru asta!” Paradox, sau doar o reflectie a realitatii, ma intreb eu? Ceea ce este si mai interesant pentru mine este ca in ultima perioada am intalnit mai multi directori, manageri, profesionisti care isi doresc  foarte mult sa fie initiatori ai schimbarii, doar ca nu exista buget pentru schimbare!

In termeni simpli, e ca si cum ai nevoie sa-ti cumperi un anumit lucru pe care ti-l doresti, stii beneficiile lui, il vezi in magazine si stii ca nu ai bani sa il achizitionezi. Ce faci?

Modul in care gandim este conditionat de viata noastra. Daca ne petrecem viata intr-o scoala, vom gandi in paradigma elev – profesor, daca ne petrecem viata fiind angajat vom avea tendinta de a gandi ca un angajat. Am cunoscut in ultima perioada multi antreprenori care, dintr-un motiv sau altul, au ajuns din postura de angajati, in postura de mici angajatori -  marea majoritate din pacate raman la mentalitatea de angajat, iar acest orizont  le  limiteaza viziunea si aspiratiile.

Aceasta este o perspectiva pe care o intaresc acum: nu vad nici o dilema, ci doar alegerea pe care fiecare o face si valoarea pe care fiecare hotaraste sa o aduca in sistemul respectiv.

Schimbarea unei culturi manageriale se face in timp si pornind de la fiecare lider in parte, pana cand toti liderii se lasa inspirati de acest proces. Schimbarea aceasta nu este despre cunostinte, ci despre a face ceea ce simti in adancul fiintei tale ca este  bine sa faci. Scolile de afaceri, MBA-urile cred ca sunt ineficiente in zona aceasta, aici intram in sfera dorintei individuale de evolutie, in zona intuitiei si alinierii cu propriile valori, nevoi si aspiratii. Scolile de afaceri  transfera cunostinte, nu  lucreaza si la dezvoltarea competentelor  participantilor de a le pune in practica.

Cred ca este momentul  aici sa vorbesc despre conducerea etica, adica despre cum poti sa conduci intr-o maniera in care sa respecti drepturile si demnitatea celorlalti, inclusiv a ta. Ordinea sociala pune liderii intr-o pozitie de putere, dar atunci cand liderul este etic si in acord cu ceea ce simte in interior ca este bine, isi poate folosi puterea intr-un mod in care sa aduca valoare.

Pentru mine ca profesionist, etica a fost o lectie pe care am invatat-o greu. Mi-am luat angajamentul de a examina comportamentul si valorile si mi-am asumat efortul de a fi responsabila pentru efectele pe care actiunile sau cuvintele mele le au asupra mea si asupra altora. Si merg mai departe pe drumul acesta!

Etica este in stransa legatura cu propria identitate, ceea ce suntem si ceea ce putem deveni, cum traim si cum am putea trai mai bine.

Provocarea pe care o vad pentru lideri este una si mai mare, data fiind pozitia lor de putere in sistemul respectiv: sa fie responsabili pentru actiunile lor in relatie cu ei insisi, cu clientii, angajatii, furnizorii, comunitatea  dar si alti actori implicati.

Iata cateva intrebari pe care un lider si le poate adresa in momentul in care si-a luat angajamentul ca va fi un lider etic:

  • Care sunt valorile si principiile mele cele mai importante?
  • Agenda mea actuala reflecta valorile si principiile mele? Cum as putea sa fac loc valorilor mele autentice in agenda?
  • Ce valori percep colegii mei ca fiind cele mai importante pentru mine?
  • Ce ambitii vreau sa ating in mandatul meu? In ce fel vreau sa ajung acolo?
  • Ce vreau sa spuna colegii mei despre mine ca lider dupa ce mandatul meu se termina?
  • Atunci cand sunt acasa cu cei dragi, le pot spune cu mandrie despre ceea ce am facut astazi? Ce lectii pot invata cei dragi mie din activitatea mea?

Rodica Obancea, Coaching Partner
HART Consulting

Un material pentru Revista Cariere

  • Nevoia de a aduce valoare - HART Consulting
Testimoniale
(Mircea Vlastean, Henkel Romania)
Cursul iti deschide perspectiva cunoasterii proprii in sensul in care te provoaca sa faci lucruri noi sau intr-un mod diferit, te invata sa stii sa asculti pentru a-l intelege pe celalalt. Te ajuta sa structurezi etapele de coaching si sa-l provoci pe celalalt sa plece cu un rezultat, dar si cu pasii pe care trebuie sa ii urmeze pentru a-si atinge obiectivul in timpul dorit. Mircea Vlastean,
(Roxana Tronaru, BRD - Groupe Societe Generale)
Am lucrat cu echipa de la Hart Consulting pentru dezvoltarea unor exercitii de tip joc de rol - parte integranta din Centrele de Evaluare din cadrul BRD GSG. Consultantii au fost inca de la inceput foarte receptivi la nevoile noastre, am construit impreuna structura proiectului si am comunicat eficient pe tot parcursul acestuia. In cadrul sesiunilor de follow-up, specialistii de la Hart au
(Magdalena Vrajitoru, RBS Romania)
Am elaborat si desfasurat cu HART Consulting mai multe centre de evaluare si dezvoltare intre anii 2007 si 2008. Obiectivele acestor proiecte au fost: Evaluarea competentelor manageriale pentru angajatii din banci si retail. Selectia pentru avansarea in cariera. HART Consulting utilizeaza diferite exercitii personalizate, adaptate fiecarui profil de competente. HART a efectuat trainingul
Tu socializezi cu Hart?
Facebook Hart Consulting Twitter Hart Consulting LinkedIn Hart Consulting YouTube Hart Consulting