021 310 54 57
consulting@hart.ro

Personalitatea si cultura de siguranta la locul de munca

14 Sep 2012

Angajarea unor persoane cu profilul corespunzator va contribui la dezvoltarea unei culturi de siguranta si la imbunatatirea productivitatii organizatiilor. Cele 7 studii de caz ilustreaza influenta personalitatii si impactul acesteia la locul de munca din perspectiva culturii de siguranta si securitate a muncii.

STUDIUL DE CAZ 1
Numar mai mare de accidente pentru angajatii care intra in panica Hogan a colaborat cu o companie importanta de transport din SUA pentru a identifica factorii determinanti ai accidentelor la locul de munca. Persoanele evaluate executau sarcini in principal asociate cu incarcarea, transportul si livrarea marfurilor. Utilizand Raportul Safety, Hogan a descoperit ca angajatii care intrau in panica sub presiune (scoruri mici la scala Stabilitate) erau mai inclinati sa fie implicati in cel putin un accident major fata de persoanele care tindeau sa ramana calme in situatii de stres (scoruri mari la scala Stabilitate). Soferii cu scoruri de siguranta peste medie la toate cele sase scale au inregistrat cu 20% mai putine accidente majore fata de soferii cu scoruri sub medie. In plus, in categoria angajatilor cu o vechime in companie de peste 3 ani, persoanele cu scoruri peste medie au inregistrat cu peste 50% mai putine accidente fata de ceilalti colegi cu scoruri sub medie.

STUDIUL DE CAZ 2
Lucratori postali distrasi si greu de instruit manifesta comportamente ce afecteaza negativ securitatea in munca Hogan a colectat date de la 789 de angajati dintr-o organizatie de servicii postale. Acesti angajati aveau functii care implicau activitati precum receptionarea, transportarea si predarea de colete. Concluziile au aratat ca angajatii care tind sa fie distrasi cu usurinta (scoruri scazute la scala Vigilenta) si sunt dificil de instruit (scoruri scazute la scala Receptivitate) erau mai inclinati sa primeasca avertismente pentru "comportamente profesionale imprudente" fata de cei care tind sa ramana concentrati (scoruri ridicate pe scala Vigilenta) si care sunt receptivi la programele de formare (scoruri ridicate la scala Receptivitate). In general, angajatii cu scoruri peste medie la toate cele sase scale au avut cu 25% mai putine avertismente comparativ cu cei cu scoruri sub medie. Angajand doar persoane cu scoruri de siguranta peste medie, compania ar fi putut sa reduca numarul de avertizari cu 13%.

STUDIUL 3
Personalitatea soferilor de autobuze si siguranta la locul de munca Hogan a colaborat cu o companie de transport din SUA, pentru a examina maniera in care personalitatea soferilor de autobuze este asociata cu siguranta la locul de munca. Hogan a descoperit ca soferii de autobuze care tind sa se enerveze usor (scoruri mici la scala Temperare) erau mai inclinati sa aiba accidente comparativ cu cei care tind sa-si piarda cumpatul (scoruri mari la scala Temperare). In plus, persoanele care tind sa nu respecte regulile companiei (scoruri mici la scala Complianta), care devin usor de distras (scoruri mici la scala Vigilenta) si isi asuma riscuri inutile (scoruri mici la scala Precautie) erau mai inclinate sa incalce regulile fata de soferii de autobuze care respecta regulile (scoruri mari la scala Complianta), care se pot concentra (scoruri mari la scala Vigilenta), si care tind sa analizeze consecintele inainte sa-si asume riscuri (scoruri mari la scala Precautie). In general, angajatii cu scoruri peste medie au inregistrat cu 31% mai putine accidente si cu 20% mai putine incalcari de reguli comparativ cu soferii de autobuze cu scoruri de siguranta sub medie.

STUDIUL 4
Persoanele distrase, care-si asuma riscuri sunt mai inclinate sa solicite daune companiei Hogan a evaluat muncitorii de pe liniile de asamblare dintr-o companie de productie din SUA pentru a identifica acele caracteristici de personalitate ce determina revendicari de despagubiri ale muncitorilor, depuse intr-o perioada de 2 ani. Muncitorii de pe liniile de asamblare fabricau echipamente mici prin strangerea de suruburi, alinierea componentelor si conectarea cablurilor electrice. Hogan a descoperit ca angajatii care tind sa fie usor distrasi (scoruri mici la scala Vigilenta) si isi asuma riscuri inutile (scoruri mici la scala Precautie) erau mai inclinati sa revendice despagubiri comparativ cu angajatii care tind sa ramana concentrati (scoruri mari la scala Vigilenta) si sa evalueze riscurile (scoruri mari la scala Precautie). In plus, 63% din persoanele cu scoruri de siguranta sub medie au depus o cerere de despagubire, comparativ cu 28% din muncitorii cu scoruri de siguranta peste medie. Pentru aceasta companie, utilizarea Raportului Hogan Safety pentru a angaja doar persoane cu scoruri de siguranta peste medie ar fi dus la o reducere cu 40% a revendicarilor de despagubiri.

STUDIUL DE CAZ 5
Persoanele impulsive care incalca regulile provoaca mai des accidente Hogan a evaluat soferii de camion dintr-o companie nationala de transport marfuri. Rezultatele au aratat ca soferii care tind sa ignore autoritatea si politicile companiei (scoruri mici la scala Complianta) si isi pierd cumpatul (scoruri mici la scala Temperare) erau mai inclinati sa fie raniti la locul de munca decat soferii care tind sa respecte regulile companiei (scoruri mari la scala Complianta) si sa-si controleze emotiile (scoruri mari la scala Temperare). In plus, 29% din persoanele cu scoruri de siguranta sub medie au fost ranite la locul de munca, comparativ cu 8% din muncitorii cu scoruri de siguranta peste medie. Soferii cu scoruri de siguranta sub medie erau de 5 ori mai inclinati sa se accidenteze la locul de munca, comparativ cu cei cu scoruri de siguranta peste medie. In general, compania ar fi putut avea o reducere cu 52% a accidentelor selectand doar soferi cu scoruri de siguranta peste medie.

STUDIUL DE CAZ 6
Mai putine avertismente pentru soferii de camion atenti si receptivi Deoarece soferii de camion petrec mult timp la volan, Hogan a studiat daca personalitatea influenteaza gradul in care soferii dintr-o companie nationala de transport marfuri au primit avertismente in trafic. Hogan a descoperit ca soferii care tind sa fie mai alerti si atensi (scoruri mari la scala Vigilenta) si asculta sfaturile (scoruri mari la scala Receptivitate) erau mai putin inclinati sa primeasca un avertisment comparativ cu cei care tind sa se lase distrasi (scoruri mici la scala Vigilenta) si isi supraestimeaza competentele (scoruri mici la scala Receptivitate). In plus, 74% din angajatii cu scoruri de siguranta sub medie au primit avertismente in trafic, comparativ cu 67% din cei cu scoruri de siguranta peste medie.

STUDIUL DE CAZ 7
Persoanele care-si asuma riscuri sunt mai inclinate sa provoace accidente Hogan a colectat date cu privire la siguranta la locul de munca de la 127 de angajati dintr-o companie ce fabrica produse alimentare de larg consum. In Intregul esantion, persoanele care tind sa-si asume riscuri (scoruri mici la scala Precautie) erau mai inclinate sa aiba accidente decat cele care analizeaza consecintele actiunilor lor (scoruri mari la scala Precautie). In ceea ce priveste persoanele cu doua sau mai multe accidente raportate, supervizorii i-au mentionat pe cei care tind sa fie distrasi si sa comita erori (scoruri mici la scala Vigilenta) ca avand comportamente imprudente fata de angajasii care tind sa ramana concentrati (scoruri mari la scala Vigilenta).

CONCLUZII
Pentru a fi profitabile, companiile trebuie sa rezolve problema sigurantei la locul de munca, deoarece angajatii care au accidente costa organizatiile aproape 1 miliard de dolari pe saptamana in costuri directe si indirecte (precum cheltuieli medicale, plati compensatorii pentru angajati si pierderi in productivitate). Dupa cum au aratat studiile de caz, Raportul Hogan Safety ajuta organizatiile sa imbunatateasca siguranta prin identificarea persoanelor care respecta regulile, care sunt receptive, controlate si concentrate, care iau decizii calculate si raman calme sub presiune. In mai multe domenii si companii, studiile au demonstrat ca angajatii cu aceste caracteristici sunt mai putin inclinati sa se angajeze in comportamente nesigure care duc la accidente costisitoare la locul de munca. Angajarea unor persoane cu profil corespunzator contribuie la dezvoltarea unei culturi de siguranta si la imbunatatirea productivitatii organizatiilor.

Articol oferit de HART Consulting, partener oficial al
Hogan Assessment Systems in Romania si Republica Moldova.

Materialul ca fi publicat in revista Jurnal de Prevenire

 

Testimoniale
(Magdalena Vrajitoru, RBS Romania)
Am elaborat si desfasurat cu HART Consulting mai multe centre de evaluare si dezvoltare intre anii 2007 si 2008. Obiectivele acestor proiecte au fost: Evaluarea competentelor manageriale pentru angajatii din banci si retail. Selectia pentru avansarea in cariera. HART Consulting utilizeaza diferite exercitii personalizate, adaptate fiecarui profil de competente. HART a efectuat trainingul
(Roxana Tronaru, BRD - Groupe Societe Generale)
Am lucrat cu echipa de la Hart Consulting pentru dezvoltarea unor exercitii de tip joc de rol - parte integranta din Centrele de Evaluare din cadrul BRD GSG. Consultantii au fost inca de la inceput foarte receptivi la nevoile noastre, am construit impreuna structura proiectului si am comunicat eficient pe tot parcursul acestuia. In cadrul sesiunilor de follow-up, specialistii de la Hart au
(Mircea Vlastean, Henkel Romania)
Cursul iti deschide perspectiva cunoasterii proprii in sensul in care te provoaca sa faci lucruri noi sau intr-un mod diferit, te invata sa stii sa asculti pentru a-l intelege pe celalalt. Te ajuta sa structurezi etapele de coaching si sa-l provoci pe celalalt sa plece cu un rezultat, dar si cu pasii pe care trebuie sa ii urmeze pentru a-si atinge obiectivul in timpul dorit. Mircea Vlastean,
Tu socializezi cu Hart?
Facebook Hart Consulting Twitter Hart Consulting LinkedIn Hart Consulting YouTube Hart Consulting