+40 726.135.952
consulting@hartconsulting.eu

Principii esentiale ale procesului de planificare a succesiunii in organizatii

12 Sep 2012

Un punct cheie in procesul de planificare a succesiunii intr-o organizatie este realizarea unei potriviri cat mai bune intre nevoile viitoare ale organizatiei si competentele, experienta si aspiratiile de cariera ale membrilor sai.

Cateva principii importante pentru reusita procesului de planificare a succesiunii si dezvoltare a celor cu potential inalt :

  • Stabiliti care sunt posturile cheie care vor necesita succesori
  • Definiti ce comportamente / competente esentiale sunt necesare si ce nivel de performanta asteptati pentru fiecare post
  • Grupati in „familii” pozitiile ce necesita experiente, performante si competente similare. Astfel, veti putea identifica mai multe trasee de cariera posibile pentru potentialii succesori. Un angajat cu experienta in marketing consistenta, cu buna performanta in acest rol si cu inalt potential de leadership poate fi un candidat eligibil pentru o functie pe un post de Director de Vanzari, Director Comercial, Director de Marketing 
  • Stabilirea posturilor cheie care necesita succesori si a setului de comportamente / competente necesare pentru acestea trebuie sa tina cont de cum se proiecteaza compania in viitor, de viziunea si strategia acesteia 
  • Selectia candidatilor pentru programul de succesiune este necesara sa aiba la baza echilibrul intre performante obtinute in trecut (rezultate) si comportamentele / competentele necesare in rolul viitor. Un foarte bun vanzator nu va fi in mod necesar si cel mai bun director de vanzari: pe langa performanta in vanzari, este important sa existe si potential de leadership, abilitati de organizare si planificare etc.
  • Dezvoltarea celor din pepiniera de succesori trebuie sa fie o responsabilitate si o preocupare comuna a echipei de top management dintr-o organizatie 
  • Planificarea succesiunii si gestionarea celor cu potential inalt trebuie sa fie sustinute de CEO-ul companiei. Responsabilitatea proceselor este important sa fie asumata de toti membrii echipei de top. 
  • Aceste procese strategice nu sunt nicidecum doar o chestiune pe agenda „HR-ului”

Cateva aspecte sensibile ce trebuie avute in vedere in realizarea unui program de succesiune:

  • Trebuie tinut cont ca acest proces implica timp si energie din partea intregii echipe de top management 
  • Disiparea in a identifica si pregati succesori pentru prea multe pozitii in acelasi timp poate colapsa intregul proces
  • Este important ca in sedintele in care se analizeaza competentele, rezultatele si performanta candidatilor pentru programele de succesiune, discutiile sa fie deschise, derulate cu seriozitate si responsabilitate, purtate la obiect si bazate cat mai mult pe argumente si exemple
  • Trebuie acordata atentie si angajatilor cu performanta inalta in rolul existent, insa care nu sunt identificati ca avand potential adecvat pentru a intra in programul de succesiune; faceti-i sa se simta valorizati si oferiti-le programe de dezvoltare adaptate.

Leadership-ul este un subiect extrem de important atat din perspectiva vietii sociale, cat si din cea a vietii organizationale. Cand exista lideri competenti, organizatiile prospera. Cand leadership-ul este slab sau toxic, organizatiile esueaza. Din aceasta perspectiva, asigurarea in mod constant a unui esalon de viitori potentiali lideri este o chestiune critica pentru sanatatea financiara si reputationala a unei companii.

Madalina Balan, Managing Partner HART Consulting

Material publicat in Revista Cariere

Testimoniale
(Roxana Tronaru, BRD - Groupe Societe Generale)
Am lucrat cu echipa de la Hart Consulting pentru dezvoltarea unor exercitii de tip joc de rol - parte integranta din Centrele de Evaluare din cadrul BRD GSG. Consultantii au fost inca de la inceput foarte receptivi la nevoile noastre, am construit impreuna structura proiectului si am comunicat eficient pe tot parcursul acestuia. In cadrul sesiunilor de follow-up, specialistii de la Hart au
(Magdalena Vrajitoru, RBS Romania)
Am elaborat si desfasurat cu HART Consulting mai multe centre de evaluare si dezvoltare intre anii 2007 si 2008. Obiectivele acestor proiecte au fost: Evaluarea competentelor manageriale pentru angajatii din banci si retail. Selectia pentru avansarea in cariera. HART Consulting utilizeaza diferite exercitii personalizate, adaptate fiecarui profil de competente. HART a efectuat trainingul
Andreea Tiță, HR Trainee, Schneider Electric
Cursul de Instrumente si Tehnici de Selectie pentru mine a adus structura si claritate. Ofera exact ceea ce promite. Faptul ca am avut exemple concrete dar si exercitii de lucru care sa ne provoace mintea a fost un mare avantaj. Am ramas cu multe informatii utile (foarte bine structurate in curs) de care ma folosesc si acum in activitatea mea si catre care revin atunci cand simt ca ma
© 2012 Hart Consulting. Termeni si conditii | Politica date personale | Sitemap
Tu socializezi cu Hart?
Facebook Hart Consulting Twitter Hart Consulting LinkedIn Hart Consulting YouTube Hart Consulting