021 310 54 57
consulting@hart.ro

Problematica sanatatii si sigurantei in munca in industria transporturilor

31 Ian 2013

Industriile in care se produc cel mai frecvent accidente grave la locul de munca  sunt constructiile, transporturile, industria extractoare. Publicatiile si rapoartele actuale, la nivel national si international, arata ca 70-80% din accidentele de munca sunt atribuite factorului uman. In 2011, in Romania, a fost raportat un numar de 3.681 de persoane care au suferit accidente de munca, mai superficiale sau mai grave, incluzandu-le si pe cele mortale. Cele mai multe cazuri sunt inregistrate in constructii si transport. In 2012, numarul acestora a scazut la 2.600 in primele 9 luni.

Siguranta in transporturi este o chestiune abordata frecvent la nivel social si guvernamental. Sunt frecvente cazurile de accidente facute de tramvaie, care au, de cele mai multe ori, victime numeroase, dar si un impact reputational foarte mare. Mass-media abunda de stiri cu accidente facute de tramvaie, microbuze scolare sau alte autovehicule dedicate transportului in comun.

In ianuarie, in Romania au fost in discutie unele modificari la legislatia rutiera. Discutam aici de doua modificari majore, care ar putea fi legate de problema sigurantei (modificarile reprezinta o aliniere la standardele UE). Varsta necesara pentru conducerea unei motociclete este de 20 de ani. Cu toate acestea, accesul la conducerea motocicletelor (peste 50 cm cubi) din aceasta categorie este conditionat de o experienta de minimum doi ani de conducere a motocicletelor in temeiul unui permis de conducere A2. La aceasta cerinta cu privire la experienta anterioara se poate renunta in cazul in care candidatul are cel putin 24 de ani. De ce aceasta diferenta in ceea ce priveste varsta? Exista o relatie intre varsta si siguranta? Sau odata cu inaintarea in varsta devenim mai responsabili cu privire la problemele de siguranta?

Raspunsuri la aceste intrebari ne-a oferit Marco Vetter, Head of Psychology Department, Schuhfried International, invitat special al conferintei organizate de HART Consulting, in data de 12 februarie ce are ca tema: „Cultura organizationala: sanatate si securitate in munca”.

Psihologia traficului a fost printre disciplinele care au fost implicate in probleme de securitate la nivel individual si in sfera publica. Cercetari privind inclinatia spre accidente au indicat faptul ca diferite trasaturi de personalitate si abilitati stau la baza comportamentului de siguranta la volan precum si a probabilitatii de a comite accidente rutiere multiple in care vina a apartinut soferului evaluat. Aceasta linie de cercetare, de asemenea, a indicat faptul ca factorii de conducere in conditii de siguranta difera la toate nivelurile in functie de experienta de conducere si de varsta. Rezultatele cercetarii arata ca, odata cu varsta, dorinta de asumare a riscurilor si cautarea de senzatii scade. Unii psihologi si cercetatori au aratat ca barbatii tineri (cu varsta sub 20 de ani) obtin scoruri mai mari  la trasaturile si factorii de personalitate care determina conducerea in conditii de siguranta si, de asemenea, sunt mult mai implicati in anumite tipuri de accidente (de exemplu, accidente cauzate de excesul de viteza) decat alte grupuri de soferi, cum ar fi persoanele cu varste mai inaintate. Alti cercetatori a adus in discutie mai multe explicatii pentru aceasta constatare si au concluzionat ca acest fenomen are atat motive genetice, cat si de mediu. Bazat pe faptul ca tinerii soferi care produc accidente constituie al doilea grup ca marime frecvent mentionat la examene psihologice de trafic pe langa conducerea sub influenta alcoolului, pare rezonabil ca guvernul sa doreasca sa acorde permisele de conducere pentru motociclete doar pentru cei care sunt probabil mai putin predispusi sa isi asume riscuri, din grupul intreg de populatie. Cu toate acestea, eu nu sunt un expert in politica si in luarea deciziilor guvernamentale. Prin urmare, imi pot baza rationamentul meu  doar pe baza rezultatelor cercetarilor stiintifice din domeniul sigurantei, in general, si din domeniul psihologiei transporturilor, pentru a veni cu explicatii posibile pentru deciziile luate de catre guvern”, ne-a spus Marco Vetter, Head of Psychology Department, Schuhfried International.

Mai multe detalii si studii de caz despre acest subiect puteti afla participand la Conferinta „Cultura organizationala: sanatate si securitate in munca”, organizata de HART Consulting, din 12 februarie.

Cristian Mihai, Product Manager 
HART Consulting

Material publicat in Revista Miscarea

  • Problematica sanatatii si sigurantei in munca in industria transporturilor - HART Consulting
Testimoniale
(Roxana Tronaru, BRD - Groupe Societe Generale)
Am lucrat cu echipa de la Hart Consulting pentru dezvoltarea unor exercitii de tip joc de rol - parte integranta din Centrele de Evaluare din cadrul BRD GSG. Consultantii au fost inca de la inceput foarte receptivi la nevoile noastre, am construit impreuna structura proiectului si am comunicat eficient pe tot parcursul acestuia. In cadrul sesiunilor de follow-up, specialistii de la Hart au
(Magdalena Vrajitoru, RBS Romania)
Am elaborat si desfasurat cu HART Consulting mai multe centre de evaluare si dezvoltare intre anii 2007 si 2008. Obiectivele acestor proiecte au fost: Evaluarea competentelor manageriale pentru angajatii din banci si retail. Selectia pentru avansarea in cariera. HART Consulting utilizeaza diferite exercitii personalizate, adaptate fiecarui profil de competente. HART a efectuat trainingul
(Mircea Vlastean, Henkel Romania)
Cursul iti deschide perspectiva cunoasterii proprii in sensul in care te provoaca sa faci lucruri noi sau intr-un mod diferit, te invata sa stii sa asculti pentru a-l intelege pe celalalt. Te ajuta sa structurezi etapele de coaching si sa-l provoci pe celalalt sa plece cu un rezultat, dar si cu pasii pe care trebuie sa ii urmeze pentru a-si atinge obiectivul in timpul dorit. Mircea Vlastean,
Tu socializezi cu Hart?
Facebook Hart Consulting Twitter Hart Consulting LinkedIn Hart Consulting YouTube Hart Consulting