+40 726.135.952
consulting@hartconsulting.eu

Leadership si Coaching: Impactul personalitatii

Postat de la 08 Feb, 2019 in categoria Coaching

Coaching-ul, ca si instrument de dezvoltare a liderilor, a capatat o amploare tot mai mare, piata globala de leadership development si coaching fiind estimata la peste 2 miliarde de dolari anual.

Desi aceasta piata este in continua crestere an de an, factorii care determina impactul sedintelor de coaching asupra dezvoltarii liderilor raman ne-examinati. Astfel, doar o treime din sedintele de coaching efectuate la nivel global sunt evaluate in mod sistematic pentru a determina ce le asigura succesul sau esecul.

Personalitatea si succesul sedintelor de coaching

In ultimii cativa ani, din ce in ce mai multe studii stiintifice care si-au propus sa evalueze eficienta sedintelor de coaching, au demonstrat ca relatia coach-client este cel mai important factor in credibilitatea si eficienta coaching-ului organizational.

Componentele relatiei coach-client sunt:

  1. 1)   Alianta stabilita preliminar intre coach si client
  2. 2)   Credinta clientului ca va reusi
  3. 3)   Personalitatea clientului
  4. 4)   “Chimia”, sau potrivirea de personalitate dintre coach si client

(Sursa: de Hann et al, 2013)

Hogan Assessments a realizat in 2014 un studiu pe care l-a prezentat in cadrul prestigioasei conferinte organizate de SIOP (Society of Industrial and Organizaional Psychology) sub titlul de “Evaluation of Leadership Development Coaching: the impact of personality”. Printre rezultate se numara faptul ca:

  • Modul in care evalueaza liderul sedinta de coaching depinde in mare masura de personalitatea sa.
  • Liderii sociabili tind sa perceapa sedintele de coaching ca avand un impact mai mare.
  • Liderii introverti si rezervati tind sa creeze anumite provocari particulare coach-ilor, si astfel genereaza anumite recomandari din partea Hogan.
  • Liderii perfectionisti tind sa isi doreasca un proces de coaching bazat pe date de personalitate, pentru a beneficia de recomandarile din astfel de rapoarte.
  • Similaritatile in ceeea ce priveste punctele forte in exces (partea intunecata a personalitatii) dintre coach si participant determina maniera in care acesta din urma percepe utilitatea si valoarea sesiunilor.

Personalizarea sesiunilor de coaching in functie de rezultatele profilelor Hogan

Utilizand instrumente stiintifice, valide si predictive de evaluare a personalitatii in cadrul demersului de coaching organizational, coach-ul poate anticipa potentialele dificultati ce pot aparea in relatie.

Un al doilea beneficiu este posibilitatea de personalizare a sesiunilor de coaching, in urma rezultatelor evaluarilor. Astfel, coach-ul se poate asigura ca liderul “ coachee “ percepe acest demers ca pe o experienta pozitiva si cu mai mare impact in indeplinirea obiectivelor stabilite.

Un alt mod in care pot fi folosite rezultatele testelor este de a potrivi personalitatea liderului cu cea a coach-ului, inainte de demararea sesiunilor. Un exemplu ar fi ca atunci cand coach-ul si clientul impartasesc valori similare (ajutarea celorlalti), rezultatele sesiunilor sunt mai bune.

Reusind totul dintr-o singura sesiune

Realitatea dezvoltarii liderilor intr-o organizatie este ca, de multe ori, coach-ul nu are la dispozitie decat o singura sesiune in care faciliteaza conversatia despre puntele forte si ariile de dezvoltare ale liderului.

Astfel, prin accesul la datele oferite de evaluarea personalitatii clientului, coach-ul poate reusi sa personalizeze sesiunea si sa ofere plus valoare intr-o singura sesiune de coaching. Acest lucru este cu atat mai relevant cand vorbim despre coaching-ul adresat celor de la varful organizatiilor, ale caror performante se traduc de fapt in succesul sau esecul organizatiei.

Un proverb spune ca “personalitatea este pentru un om la fel cum este parfumul pentru o floare”. In felul acesta, personalitatea liderilor afecteaza in mod direct si pregnant organizatiile din care fac parte.

Bibliografie

  • de Hann, E., Duckworth, A., Birch, D., & Jones, C. (2013). Executive coaching outcome research: the contribution of common factors such as relationship, personality match, and self-efficacy. Consulting Psychology Journal: Practice and Research. Advance online publication. doi: 10.1037/a0031635
  • Bolen, H., Nei, K., Fuhrmeister, K., (2014). Evaluation of Leadership Development Coaching: The Impact of Personality. Presented at the 2014 Society of Industrial and Organizational Psychology Conference .

Comentariile inchise.

  • Consultantul tau 
  • Prof. Dr. Robert Hogan – The truth about leadership

     

  • Prof. Dr. Robert Hogan – Personality and the Fate of Organizations

     

  • Robert Hogan on the Importance of Humility in Leaders

     

  • The Incident — How Do You Derail?

  • Prof. Dr. Robert Hogan on Personality Psychology, the Bright Side, and the Dark Side

     

     

  • Stereotipuri si perceptii sociale


  • Leadership masculin vs. feminin

  • Tu socializezi cu Hart?

    Facebook Hart Consulting Twitter Hart Consulting LinkedIn Hart Consulting YouTube Hart Consulting
© 2012 Hart Consulting. Termeni si conditii | Sitemap
by Craft Interactive
Tu socializezi cu Hart?
Facebook Hart Consulting Twitter Hart Consulting LinkedIn Hart Consulting YouTube Hart Consulting