+40 726.135.952
consulting@hartconsulting.eu

Cel mai bun instrument de motivare

18 Sep 2012

Cred ca stiti cat de importanta este motivarea angajatilor pentru a obtine rezultatele dorite. Sunt convinsa ca ati citit suficiente materiale in acest sens – despre motivare, despre ce instrumente au managerii si antreprenorii la dispozitie pentru motivare. Perspectiva din care scriu acest articol este una foarte simpla si la indemana tuturor managerilor, antreprenorilor, indiferent  de marimea organizatiei sau de marimea bugetului.

Cel mai bun instrument de motivare esti tu – managerul, antreprenorul.

S-ar putea sa ti se para ciudat si s-ar putea sa te fi gandit si tu pana acum la asta, fara sa gasesti o solutie viabila.

  • De cate ori le-ai permis oamenilor tai sa isi asume mai multe responsabilitati decat au acum?
  • De cate ori ai actionat tu in locul angajatilor deoarece te-ai gandit ca nu sunt pregatiti?
  • De cate ori ai pus mana sa lucrezi alaturi de angajatii tai in momente grele pentru a-i ajuta sa finalizeze la timp?
  • De cate ori ai cerut si implementat o idee venita de la un angajat?
  • De cate ori ai intrebat un client ce ai putea face diferit pentru a-l servi mai bine?

Am antrenat acum aproape un an in urma un antreprenor care avea o afacere mica in zona de productie si retail. Multi oameni din jurul lui ii spuneau ca este incapatanat si ca face lucrurile numai asa cum crede el, in business si in viata de zi cu zi. Insa aceasta abordarea a sa venea la pachet cu un volum foarte mare de munca pentru antreprenor. Avea idei foarte multe de crestere a afacerii, vedea concurenta cum se misca foarte repede pe piata, insa nu avea timp sa faca tot ceea ce isi dorea. Pe parcursul antrenamentului, a inceput sa isi dea seama ca afacerea lui ar putea arata cu totul altfel daca i-ar lasa si pe ceilalti sa ia decizii si sa nu mai tina cu tot dinadinsul sa aiba intotdeauna dreptate. A inceput usor, prin a se concentra pe angajatii care stiau ce au de facut, care isi stiu meseria, rolul si functia, pentru a le lasa spatiu de manevra si decizie. Si a fost multumit de pasul acesta. Apoi, a mers mai departe – a identificat cativa angajati care ar putea si ar vrea sa conduca implementarea unor idei de crestere a afacerii. Si a fost multumit si de pasul acesta. A continuat sa munceasca in fabrica, insa acum muncea diferit. Treptat a ajuns doar sa verifice anumite rapoarte, sa viziteze fabrica si magazinele, sa ceara idei, sa vorbeasca cu clientii, cu angajatii... A inceput sa ii placa activitatea sa. Si nu doar lui ii placea, ci si angajatilor: veneau catre el cu idei, propuneri, se implicau in activitatea de zi cu zi in loc sa se certe si sa fie permanent intr-o stare proasta.

Ca sa vorbesc in termeni tehnici, antreprenorul din exemplul de mai sus a implementat simplu, usor, un proces de management eficient, ale carui rezultate, efecte au fost cresterea motivarii angajatilor dar si a sa. In esenta sa acest proces a fost foarte simplu, iar instrumentele folosite erau doar la indemana sa si nu il costau nimic.

In practica, vad foarte multi antreprenori care nu au cunostinte formale despre management. Insa majoritatea lor au cateva competente innascute care fac de 10 ori mai mult decat cunostintele teoretice. Mesajul pe care vreau sa il transmit este ca pe multi dintre ei nici nu i-ar ajuta cunostintele formale, obtinute intr-o facultate, MBA sau alt timp de invatare institutionalizata. Foarte multi dintre ei au o foarte buna intuitie, un apetit ridicat pentru risc, curaj si mult bun simt. Insa ca aceste competente sa functioneze si sa aduca efecte pozitive, ei trebuie sa le si foloseasca.

Intuitia si bunul simt sunt esentiale in a crea motivatie in mediul de lucru. De ceea ce trece drept adevar in ochii unei comunitati. Ideile simple tind sa fie evidente fiindca par adevarate.

  • Cum ar fi daca v-ati folosi bunul simt in relatia cu angajatii, cu furnizorii, cu clientii?

Vad frecvent cum oamenii nu au incredere in propria intuitie. Simt ca trebuie sa existe un adevar ascuns, mult mai complex. Gresit. Ce ti se pare tie evident, li se pare si altora. Acesta este motivul pentru care, de obicei, un raspuns evident functioneaza atat de bine pe piata.

Daca va uitati in dictionar la definitia bunului simt, veti descoperi ca este buna judecata innascuta, neinfluentata de emotii sau de subtilitati intelectuale. Nu necesita nici cunostinte de specialitate. Cu alte cuvinte, vedeti lucrurile asa cum sunt. Faceti ceea ce va indeamna logica pura, fara sa lasati sentimentele si interesele personale sa va influenteze decizia. Nimic nu poate fi mai simplu!

Traim in era informatiei, practic in acest moment exista pe internet peste 5 000 000 de link-uri care iti ofera informatii despre motivare, de exemplu, sunt publicate sute de carti pe aceasta tema si se tin zeci de cursuri. In acest moment o competenta valida este aceea de a sti sa alegi informatia de care ai nevoie. Bunul simt este cel care te poate ajuta sa filtrezi tot ceea ce vine catre tine la nivel informational.

Voi incheia cu cateva intrebari de bun simt pe care sa le folosesti in activitatea ta de zi cu zi, in relatia cu angajatii, cu furnizorii, cu clientii, pentru a genera motivare.

  • Cum poti sa le multumesti si ii feliciti personal pe angajatii care fac treaba buna?
  • Care ar fi o regula pe care poti sa o implementezi pentru a le spune periodic angajatilor ce si unde trebuie sa imbunatateasca?
  • Cat timp iti poti aloca pe luna pentru intalniri regulate cu angajatii? Dar cu clientii? Dar cu furnizorii?
  • Ce poti face tu diferit in activitatea ta pentru a genera un mediu de lucru deschis, de incredere?
  • Cum ar fi daca ai asculta ideile noi ce vin de la oamenii din jurul tau? Care ar fi o metoda prin care sa incurajezi initiativa angajatilor de a veni cu idei?
  • Cum ar fi daca ai impartasi periodic informatii despre companie, despre rezultate cu toti angajatii?  Care ar fi o regula pe care poti sa o implementezi in acest sens?

„Experienta mea cu Rodica inceput printr-o cautare a mea de a face lucrurile mai bune. Impreuna cu Rodica mi-am clarificat obiectivele, am invatat ca important este sa incepi cu lucrurile simple, sa perseverezi chiar daca ai gresit. Am descoperit impreuna ca rezultatele unei echipe sunt mult mai mari atunci cand lasi oamenii sa se implice in realizarea obiectivelor.” A.C. Director General firma productie si retail Constanta

 

Rodica Obancea
Coaching Partner HART Consulting 

Material publicat in Magazinul Progresiv

Testimoniale
(Roxana Tronaru, BRD - Groupe Societe Generale)
Am lucrat cu echipa de la Hart Consulting pentru dezvoltarea unor exercitii de tip joc de rol - parte integranta din Centrele de Evaluare din cadrul BRD GSG. Consultantii au fost inca de la inceput foarte receptivi la nevoile noastre, am construit impreuna structura proiectului si am comunicat eficient pe tot parcursul acestuia. In cadrul sesiunilor de follow-up, specialistii de la Hart au
(Magdalena Vrajitoru, RBS Romania)
Am elaborat si desfasurat cu HART Consulting mai multe centre de evaluare si dezvoltare intre anii 2007 si 2008. Obiectivele acestor proiecte au fost: Evaluarea competentelor manageriale pentru angajatii din banci si retail. Selectia pentru avansarea in cariera. HART Consulting utilizeaza diferite exercitii personalizate, adaptate fiecarui profil de competente. HART a efectuat trainingul
Mihaela Cristina Florea, Sef Serviciu Training, Generali Romania
Intregul proces de acreditare: cursul precum si consultarile individuale oferite post curs au reprezentat pentru mine o reala experienta de invatare: relevanta, atractiva, captivanta, utila, obtinuta printr-o combinatie perfecta intre experienta, teorie si statistici. Acum, la doi ani de la obtinerea certificatului, astept cu aceeasi nerabdare si interes intalnirile periodice de update organizate
© 2012 Hart Consulting. Termeni si conditii | Politica date personale | Sitemap
Tu socializezi cu Hart?
Facebook Hart Consulting Twitter Hart Consulting LinkedIn Hart Consulting YouTube Hart Consulting