021 310 54 57
consulting@hart.ro

Recunoasterea in organizatii

13 Mar 2013

Este bine stiut faptul ca valorile individuale ale liderilor influenteaza si contureaza cultura organizationala. Indiferent de marimea, industria sau vechimea unei companii, cultura organizationala porneste de la acele aspecte pe care liderii (top si middle management-ul) le sedimenteaza si de la acele comportamente care sunt „recompensate” sau „pedepsite” in cadrul organizatiei.

Cultura reala a unei companii nu este de cele mai multe ori data de afisele si bannerele colorate de pe holurile birourilor, ci aceasta porneste din interior, din reteta valorica si motivationala a fiecarui individ.

De peste 30 de ani, Hogan Assessments identifica prin profilul individual MVPI (Motives, Values and Preferences Inventory) mixul individual de valori si motivatii. Aceste trasaturi reprezinta cea mai profunda zona a personalitatii umane, reprezinta resorturile prin care actionam in viata si in profesie intr-un anumit fel, identifica acele zone care vor crea satisfactie pe termen lung. In mediul organizational, studiind valorile angajatilor, putem prezice compatibilitatea unei persoane cu mediul de business din care face parte. La nivel de leadership, identificand aceste valori individuale, vom putea extrage trendurile culturii organizationale pe care liderii o vor crea in jurul sau.

In aceasta serie de 10 articole, vom analiza impreuna impactul la nivel organizational al fiecarei dintre cele 10 valori principale identificate de profilul MVPI.

  • Recunoastere - Dorinta de a fi cunoscut, de a deveni celebru.
  • Putere - Dorinta de a avea succes, de a se implica in competitii, de a produce impact.
  • Hedonism - Dorinta de a se distra, de a experimenta emotii, orientarea catre varietate si placere.
  • Altruism - Dorinta de a-i deservi pe ceilalti, de a imbunatati societatea, de a-i ajuta pe cei defavorizati.
  • Afiliere - Dorinta de a fi in mod frecvent in contact social.
  • Traditie - Preocuparea pentru etica, pentru valorile familiale, pentru devotament si responsabilitate.
  • Securitate - Dorinta de siguranta profesionala si financiara; evitarea riscului.
  • Comert - Dorinta de succes financiar si cautarea oportunitatilor de afaceri.
  • Estetica - Preocuparea pentru stil, aspect fizic si moda.
  • Stiinta - Dorinta de a utiliza date concrete pentru a lua decizii si pentru a rezolva problemele.

Cum arata o organizatie a carei cultura este bazata pe recunoastere?

O astfel de organizatie tinde sa promoveze un mediu in care sunt in mod public recunoscute meritele si realizarile individuale, sunt pretuite proiectele de magnitudine care ofera un nivel mare de vizibilitate in cadrul companiei si incurajeaza networking-ul extra-organizational.

Un lider care are ca valoare recunoasterea poate manifesta comportamente precum:

  • Doreste ca realizarile sa fie recunoscute
  • Este interesat in a lasa un impact puternic
  • Prefera sa fie vizibil si in centrul atentiei
  • Apreciaza colegii care ofera feedback – poate chiar sa-i solicite
  • Pe baza dorintei lui de a fi recunoscut, presupune faptul ca si ceilalti au aceeasi nevoie de atentie ca si el.

Cum arata mediul de lucru preferat de o persoana cu un scor ridicat la recunoastere?

  • Organizatii care apreciaza si recunosc performanta
  • Medii de lucru in care exista posibilitatea de a iesi in evidenta
  • Proiecte care ofera oportunitatea de a fi vizibil in mai multe departamente
  • Job-uri cu responsabilitati importante care sunt recunoscute in cadrul organizatiei.

Exact cum era prezentat la inceputul acestui articol, de cele mai multe ori, valorile top managementului se regasesc in cultura organizationala si in mediul de lucru. De asemenea, compatibilitatea intre valorile organizationale si valorile individuale este foarte importanta pentru performanta in munca. Mai mult incompatibilitatea dintre acestea poate determina ca un angajat sa paraseasca organizatia.

In incheiere, nu pot sa zic decat ca o organizatie in care recunoasterea este o valoare importanta se recunoaste de la distanta, indiferent de ce scrie cu litere aurite deasupra receptiei.

Mai multe detalii si chiar si studii de caz despre acest subiect puteti afla participand la Conferinta HART HR Strategic, organizata de HART Consulting si sustinuta de revista Cariere, ce are ca tema: „CEOs and organizational culture: what makes it or breaks it?”, din 22 mai 2013.

Alexandra (Urseanu) Ionescu
Executive Manager HART Consulting

Material publicat in Revista Cariere

  • Recunoasterea in organizatii - HART Consulting
Testimoniale
(Mircea Vlastean, Henkel Romania)
Cursul iti deschide perspectiva cunoasterii proprii in sensul in care te provoaca sa faci lucruri noi sau intr-un mod diferit, te invata sa stii sa asculti pentru a-l intelege pe celalalt. Te ajuta sa structurezi etapele de coaching si sa-l provoci pe celalalt sa plece cu un rezultat, dar si cu pasii pe care trebuie sa ii urmeze pentru a-si atinge obiectivul in timpul dorit. Mircea Vlastean,
(Roxana Tronaru, BRD - Groupe Societe Generale)
Am lucrat cu echipa de la Hart Consulting pentru dezvoltarea unor exercitii de tip joc de rol - parte integranta din Centrele de Evaluare din cadrul BRD GSG. Consultantii au fost inca de la inceput foarte receptivi la nevoile noastre, am construit impreuna structura proiectului si am comunicat eficient pe tot parcursul acestuia. In cadrul sesiunilor de follow-up, specialistii de la Hart au
(Magdalena Vrajitoru, RBS Romania)
Am elaborat si desfasurat cu HART Consulting mai multe centre de evaluare si dezvoltare intre anii 2007 si 2008. Obiectivele acestor proiecte au fost: Evaluarea competentelor manageriale pentru angajatii din banci si retail. Selectia pentru avansarea in cariera. HART Consulting utilizeaza diferite exercitii personalizate, adaptate fiecarui profil de competente. HART a efectuat trainingul
Tu socializezi cu Hart?
Facebook Hart Consulting Twitter Hart Consulting LinkedIn Hart Consulting YouTube Hart Consulting